Ostrava - Před soudním senátem, který se zabývá železničním neštěstím ve Studénce na Novojičínsku, dnes vypovídal tehdejší ředitel závodu Mosty společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (ODS - DSO), která most stavěla, Róbert Šinály. Ve svém vystoupení uvedl, že věděl o problému se zaseknutými kolečky vozíků, na nichž se měla posouvat mostní konstrukce, ale netušil, že by to mohl být závažný problém. Podle znalce, který už dříve vypovídal u soudu, stavbaři závadu odstranili nedostatečně, důsledkem byl pád mostu.
Kauza Studénka: Ředitel firmy nevěděl, že může jít o problém
Společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava byla hlavním dodavatelem stavby. Jako jednoho ze subdodavatelů si najala firmu Bögl & Krýsl, která pro ni mimo jiné zajišťovala posunování konstrukce mostu. Pojezdové vozíky se zablokovaly den před neštěstím. „Byl jsem ujištěný, že to není závažný problém a že se zásunem mostu nebude problém. Ta odpověď mi stačila, měl jsem za to, že firma s tím má zkušenosti,“ řekl Šinály.
U soudu Robert Širály zároveň řekl, že firma ODS chtěla úplnou výluku při pracích na mostě a to kvůli větší bezpečnosti. A stejně tak omezení dopravy prý požadovala i Správa silnic moravskoslezského kraje. Obhajoba obžalovaných předložila dopis, ve které zaměstnanci silniční zprávy, výluky požadují.
Radek Ondruš, právni zástupce Bögl a Krýsl:
„Je nutno celou tu událost rozdělit do dvou částí – to že spadl je dopravní nehoda, která si vyžádala dva zraněné, toto skončilo jakmile se most octl na zemi. Že do už vzniklé překážky narazil vlak, který tam vůbec neměl být, měl jet 50 kilometrovou rychlostí, je úplně jiný děj.“
Šinály zároveň dodal, že mu to bylo předloženo jako běžný problém. „Žádná rizika nebo následky, které by z toho mohly vzniknout, mi prezentované nebyly,“ řekl. ODS - DSO si podle něj firmu Bögl & Krýsl najala, protože s ní měla dobré zkušenosti, už pro ni dělala několik podobných i náročnějších staveb.
Obžalováno je celkem deset lidí, a to z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim hrozí tři až deset let vězení. Mezi obžalovanými jsou tři pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a podnikatel, který pro subdodavatele pracoval.