Ford T - vůz, který postavil Ameriku na kola

Detroit - Snad v žádné jiné zemi na světě se automobil nestal tak pevnou součástí životního stylu jako ve Spojených státech. U zrodu tohoto pozoruhodného fenoménu stál vůz Ford Model T. První „Plechová Lízinka“, jak populárnímu autu jeho majitelé přezdívali, vyjela z bran továrny právě 27. září 1908. Ford Model T nebyl nijak převratným autem; jeho vzhled byl přísně podřízen funkci a výrobním nákladům a ani technické řešení nepřinášelo nic revolučně nového. Přesto vůz vstoupil do historie automobilismu. Za jeho úspěchem však stála cena - za 825 dolarů byl tento automobil dostupný i pro příslušníky střední třídy. Z Modelu T se tak stal bestseller, kterého se během dvou desítek let vyrobilo přes 15 milionů kusů.

O voze pro široké masy začal Henry Ford uvažovat nedlouho poté, co v roce 1903 spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Proto Ford pověřil tým vedený konstruktérem Childem Haroldem Willsem, aby se pokusil navrhnout to, čemu říkal „univerzální vůz“. Jeho hlavní vlastnosti specifikoval Ford následovně: finančně dostupný, spolehlivý a snadno opravitelný. Výsledkem byl jednoduchý a zároveň robustní automobil, který začal z bran Fordových závodů vyjíždět koncem září 1908.

Ačkoliv se v souvislosti s „Plechovou Lízinkou“ traduje údajný Fordův výrok, že „každý zákazník si může vybrat barvu, bude-li to černá“, realita byla barvitější. Kromě černého si zákazníci mohli koupit vůz i v červeném, zeleném, modrém a šedém provedení. Tato situace trvala ale jen do roku 1914, kdy bylo vedením firmy rozhodnuto vyrábět nadále pouze černá „téčka“.

Nejsilnější zbraní automobilky Ford bylo tempo produkce. V říjnu 1913 totiž Ford zavedl ve své michiganské továrně převratnou novinku - pásový způsob výroby. Zatímco původně trvalo sestavení jednoho auta více než 12 hodin, po vyladění výrobního procesu zabralo sestavení Modelu T dělníkům jen něco málo přes hodinu a půl. S tím souvisela i cena, která postupně klesala až na konečných 260 dolarů. A na to zákazníci slyšeli, takže v roce 1914 už Ford vyráběl přes 300 tisíc aut ročně. To bylo víc než všechny ostatních americké automobilky dohromady.

Model T byl vyráběn se čtyřválcovým motorem o obsahu 2,9 litru, který poskytoval výkon 20 koní. Ten, ve spojení s dvoustupňovou převodovkou a dostatečně odhodlaným řidičem, dokázal rozjet auto až na rychlost mírně převyšující 70 kilometrů v hodině.


Během skoro 20 let, kdy byl produkován, prošel Model T jen menšími inovacemi. Poslední exemplář Modelu T byl vyroben v květnu 1927, kdy jej nahradil modernější nástupce, Model A.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...