Ostrava - Podnikatelé si stěžují na finanční úřady. Od konce roku se nedaří zaregistrovat firmy a ty teď nemohou podnikat nebo obchodovat. Finanční ředitelství potvrzuje, že systém je pomalejší, ale zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu úřady zatím neporušují.
Finanční úřady jsou pomalé, stěžují si podnikatelé
Finanční úřady prošly velkou reorganizací. Lidí se dotknout neměla, realita je ale jiná.
„Od 21.prosince tady chodím minimálně každý týden a nejsem schopný zaregistrovat firmu. Prostě jim tady registry nefungují,“ říká účetní z Ostravy Jan Kozák.
Majitel kavárny kvůli tomu nemůže obchodovat s kávou, tak jak plánoval. A zboží čeká v Itálii. Potíže na finančních úřadech potvrzují i daňoví poradci.
„Máme asi patnáct přihlášek a zatím není zaregistrované nic. Prý snad příští týden,“ uvádí ostravský daňový poradce Zbigniew Mrózek.
Podle komory daňových poradců není problém jen na finančních úřadech v Ostravě, ale v celé republice. A nejde jen o registr plátců DPH, ale třeba také o datové schránky.
„Software, který používají, je momentálně fakticky nefunkční, ačkoliv úředníci, kteří to mají na starosti, se snaží vytvářet dojem, že je všechno v pořádku,“ tvrdí Marek Piech z Komory daňových poradců České republiky.
Před pár dny Finanční ředitelství přiznalo, že zprávy došlé do datových schránek koncem roku, se ztratily. Firmy je musí poslat znovu. Že by počítačový systém nefungoval, ale popírá.
„Máme nové organizační uspořádání databáze, nové pracovní postupy. To klade samozřejmě vysoké nároky, takže se může stát, že nějaký ten den navíc může být lhůta delší, nicméně je stále zákonná,“ říká mluvčí Generálho finančího ředitelství Petra Homolová.
Úřady totiž mají na vyřízení 30 dnů. Podnikatelé se tak musí smířit s tím, že registrace, která dřív trvala jen 2 dny, se teď protáhne. Podle mluvčí totiž úředníci kladou větší důraz na ověřování údajů v přihlášce.