Brno je evropskou callcentrovou velmocí

Brno - Na deset tisíc lidí v Brně pracuje v call centrech nebo v takzvaných centrech sdílených služeb. A pracovní místa v tomto oboru stále přibývají. Firmy zaměstnávají Čechy, stejně jako cizince. Podle nejnovějších žebříčků se Brno nachází mezi třiceti nejvhodnějšími světovými lokalitami pro outsourcing služeb.

Devět stovek lidí v Brně momentálně zaměstnává americká telekomunikační společnost AT&T. Do tří let by jich mělo být ještě o 300 víc. „Potřebujeme chytré zaměstnance a ty se nám v tuto chvíli v Brně daří nacházet,“ vysvětluje mluvčí AT&T Filip Šváb a zároveň si velmi pochvaluje stále intenzivnější spolupráci s univerzitou a technickými fakultami v Brně. 

  • Pracovnice jednoho z brněnských call center zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4503/450204.jpg
  • Prostředí brněnského call centra zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4503/450206.jpg
  • Práce v call centru zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4503/450207.jpg
  • Jedno z největších center sdílených služeb provozuje americká společnost AT&T zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4503/450209.jpg

AT&T v Brně neprovozuje pouze klasické call-centrum, ale jeho jakousi rozšířenou a sofistikovanější verzi - takzvané centrum sdílených služeb. Právě tento druh služeb zažívá v současnosti v Brně velký boom. „Bavíme-li se o centrech sdílených služeb, tak Brno je v současné době lokalita číslo jedna v rámci České republiky a v podstatě i globálně si tvoří poměrně výraznou značku,“ říká šéfka jihomoravské regionální pobočky kanceláře CzechInvest Lucie Kuljovská.

Její tezi podporuje i letos v lednu vydaný žebříček poradenské společnosti Tholons. Ten se sice zabývá takzvanými outsourcovanými službami obecně, ale i tak v něm Brnu náleží třicáté místo na světě a páté místo v Evropě. Úplné špičky žebříčku tradičně obsazují indická, filipínská a další asijská města.

Outscourcing

Podle Wikipedie se jedná o obchodní rozhodnutí firmy, které má vést ke snížení nákladů. A to tím, že vyčlení různé podpůrné a vedlejší činnosti a svěří je smluvně jiné společnosti čili subkontraktorovi, specializovanému na příslušnou činnost. Často se jedná o přesunutí do jiné země, než kde sídlí mateřská společnost.

Call centrum

Je lokalita (samostatná nebo oddělení firmy), kde jsou shromažďovány požadavky, vyřizované za pomocí telefonu.

Centrum sdílených služeb

Pod tímto termínem se rozumí nejen klasické call centrum, tedy znamená zákaznickou podporu, ale také finančnictví, účetnictví, personalistiku nebo právní servis – už velmi sofistikované procesy, které vyžadují kvalifikované pracovníky. Právě tato centra zažívají v Brně boom.

Podle Kuljovské hraje momentálně pro Brno několik faktorů. „Nacházíme se opravdu na rozhraní mezi Rakouskem, Slovenskem a Maďarskem, což je klíčová pozice. Je tu velmi dobrá infrastruktura i ekonomická stabilita,“ vyjmenovává základní podmínky. Přímo pro rozšířená centra sdílených služeb podle ní hraje role i schopnost Brna dodávat firmám kvalifikované pracovníky, kteří sofistikovanější procesy zvládnou.

Kromě Čechů v servisních centrech pracují i cizinci

Z tisíců zaměstnanců v tomto oboru tvoří význanou část i cizinci. Je to zejména způsobeno jejich jazykovou vybaveností. Své o tom dobře vědí v jednom z nejstarších brněnských call center - ve společnosti Global Tele Sales Brno, která outsourcuje služby pro německou aerolinku Lufthansa. „Více než dvě třetiny našich zaměstnanců tvoří cizinci, kteří přišli do Brna kvůli práci v naší firmě,“ říká ředitel společnosti Roman Tesař.

Jeho firma byla původně zaměřená na střední Evropu. Nyní už ale obsluhuje trhy od Vladivostoku po Rýn. V Global Tele Sales se o to starají tři stovky zaměstnanců třiceti národností. Jinými slovy to znamená, že cestující, který chce letět z Moskvy a volá Lufthansu, skončí přepojen v Brně a tam mu poskytnou informace, případně mu umožní třeba změnit rezervaci.

Největší světové outsourcingové lokality

  1. Bengalúru (Indie)
  2. Bombaj (Indie)
  3. Manila (Filipíny)
  4. Dillí (Indie)
  5. Čennaj (Indie)
  6. Hajdarábád (Indie)
  7. Puné (Indie)
  8. Cebu (Filipíny)
  9. Dublin (Irsko)
  10. Krakov (Polsko)

 17. Praha (Česko)

 28. Budapešť (Maďarsko)

 30. Brno (Česko)

Zdroj: Tholons - 2013 Top 100 Outsourcing Destinations

„Sedmdesát procent našich zaměstnanců jsou vysokoškoláci. Klíčová je pro nás znalost jazyků, zejména angličtiny, a některého z jazyků na úrovni rodilého mluvčího,“ vysvětluje Tesař, proč je u něj ve firmě poptávka po cizincích. Svou kritikou zároveň mírní optimismus o vzdělané brněnské populaci. „Rádi bychom zaměstnali ještě větší podíl místních lidí, ale problémem je bohužel jazyková vybavenost. Naše střední školství neprodukuje žáky s komunikativní znalostí cizích jazyků,“ vysvětluje jeden z důvodů, proč v jeho společnosti hrají prim spíše Rumuni, Poláci či lidé původem z postsovětských republik.

Goran Djuric hovoří o práci v brněnském call centru (zdroj: ČT24)

Celou reportáž Markéty Bočkové uvidíte v zítřejším pořadu Týden v regionech (ve 12:00 na ČT1)

Načítání...