Brno - Hybridní autobus by měl ušetřit až třicet procent paliva – alespoň podle tvrzení jeho výrobce. Dopravní podnik ho teď nasadil do provozu na zatěžkávací test po Brně. Do konce července bude jezdit na lince 57 z Husovic do Soběšic.
Brněnský dopravní podnik testuje hybrid
Hybridní autobus do rychlosti dvacet kilometrů v hodině pohání elektromotor na baterie. Při vyšších rychlostech nastupuje malý dieslový motor. „Ze začátku jsem myslel, že z toho uteču. Teď jsem si zvykl a jezdí se v něm hezky,“ prozradil řidič, který zdůraznil, že autobus má sice menší výkon, dohání to ale jízdním komfortem. „Cestující si ho taky pochvalují,“ dodal.
Technické údaje
úspora paliva 30 – 35 %
maximální výkon dieselového motoru 161 kW
výkon elektrického střídavého motoru 120 kW převodovka plně automatizovaná dvanáctistupňová, její řízení zajišťuje počítač
baterie lithium-iontové
váha baterií 193 KG
energie baterií 1,2 kWh
spotřeba prázdného vozidla průměrně 25 litrů/100 km
Dopravní podnik už v minulosti testoval elektrobus a autobus na zemní plyn. Hybridní pohon je tak další možností ekologicky šetrné dopravy. „Alternativní pohony jsou cestou do budoucna z hlediska ekonomického i ekologického. Proto je v současné době nezbytné je zkoušet,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Dopravní podnik chce otestovat i stroje jiných výrobců, a až poté rozhodne, jestli tyto autobusy nakoupí. Jejich nevýhodou je totiž cena. Zatímco běžný autobus stojí asi osm milionů, hybridní má cenu o třetinu vyšší.