Uprchlíci jako černí pasažéři kamionů mířících do Velké Británie

Calais - Řada z politických běženců či ekonomických migrantů, kterým se povede dostat se k evropským břehům, poté zamíří do Velké Británie. Provozovatel tunelu pod kanálem La Manche si stěžuje, že se ho každou noc snaží překonat stovky uprchlíků. Černí pasažéři se také často pokoušejí schovat do kamionů, a to včetně těch českých.

Skoro 10 milionů eur chce provozovatel lamanšského tunelu po francouzské a britské vládě. Jako kompenzaci za mimořádná bezpečnostní opatření. Přesto se o riskantní cestu do Británie dál pokouší na 100 uprchlíků denně. Nejmíň pět jich při tom od začátku července zemřelo, další si přivodili zranění.
 
Na anglický sen čeká v Calais na 5000 uprchlíků. Někteří to zkouší v náklaďácích už i v Belgii. Tamní dopravci si stěžují, že se černí pasažéři vloupávájí i do kamionů, co převážejí krmivo a zrní. „Přestavte si někoho, jak tam je deset, dvanáct hodin. Když to pak řidič vyloží v Anglii, tak už je obsah znehodnocený,“ tvrdí Eric Mattheeuws, belgický nákladní dopravce.

Nechtěné migranty na „palubě“ zažívaji i šoféři tuzemských kamionů

Bohatší o tuto zkušenost, ale chudší o peníze se vrátil z Velké Británie řidič Miloš Husák. Když čekal na vlak v Calais, do vozu mu skočili tři afričtí mladíci. „Ani rentgen je nenašel, odhalil je až pes na anglické straně v Calais, což už se počítá jako v Anglii,“ dodal Husák.

Britské úřady potrestaly řidiče pokutou 460 tisíc korun. Zaplatila ji firma. S odvoláním proti penalizaci nicméně neuspěla.

Český řidič převezl nevědomky v Calais tři Afričany (zdroj: ČT24)

„Česká debata o (ne)přijímání uprchlíků a ekonomických migrantů by měla mít jisté cíle a mantinely. Pokud tomu tak nebude, bude nejen bezbřehá a bezpředmětná, ale nebezpečná i nám samotným,“ píše ve svém aktuálním blogu na webu ČT bezpečnostně-politický analytik Jan Kužvart.