Jak dlouho už známe dopravní policisty na křižovatkách?

Praha – Na počátku minulého století už v pražských ulicích začal houstnout provoz. Kvůli větší bezpečnosti nastoupili v roce 1919 do služby dopravní policisté – strážci křižovatek. Záhy bylo v jejich řadách 27 mužů, kteří dohlíželi na provoz pěti pražských křižovatek plných chodců, koňských povozů, kočárů a tramvají. Zpočátku se policisté museli pohybovat po svých. „Ale do výstroje četníka patřilo i jízdní kolo,“ podotkl člen občanského sdružení Četnická pátrací stanice. Od roku 1926 pak měli policisté k dispozici motocykly, o deset let později je nahradila auta.

Strážci zákona také během let vyměnili několik uniforem. Od roku 1945 nosili uniformu v zelené barvě, kterou v padesátých letech vystřídala švestkově modrá. Nejdéle se však udržela olivová uniforma z roku 1967.

Vynález, který významným způsobem usnadnil práci dopravní policie, byl semafor. V Praze nainstalovali první v roce 1927. Tehdy byl ještě ručně ovládaný. Provoz také nebyl tolik hustý, jak je tomu dnes. „Tehdy se mohla auta na křižovatkách počítat, naváděli jsme lidi na přechody,“ vzpomněl si Václav Valenta, který k dopravní policii nastoupil v 50. letech.

Reportáž Veroniky Kabátové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod