První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale byli 4. dubna 1996 členové poroty soutěže Evropské auto roku. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z předchozího Favorita), všichni ji chápali jako významný mezník.
Původní italský návrh byl podstatně přepracován, konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, dosud běžnými ve vozech vyšších tříd.
Octavia první generace získala několik ocenění Car of the Year či Nejlepší vůz v kategorii kombi ve Velké Británii. Na tato významná ocenění navazuje Škoda Auto v roce 2004 modelem Octavia druhé generace, který prošel v roce 2008 modernizací. Mezi další ocenění patří např. Auto Trophy 2008 a 2009, AutoBest 2010 či Best Family Car 2010
V roce 1998 přišla varianta kombi a později také pohon všech kol. V roce 2000 prošel úspěšný model modernizací. Zároveň se představila nejvyšší výbava Laurin & Klement. Také byl v roce 2001 uveden model RS, který měl motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní). V roce 2002 verzi RS doplnilo i kombi.

Miliontá Škoda Octavia byla vyrobena 17. února 2004 a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Poslední modernizace proběhla v roce 2009. Nástupce zachoval zejména elegantní design, vysokou kvalitu zpracování a vynikající jízdní vlastnosti.
Vedle druhé generace vydržela v prodeji dalších více než šest let a s celkovým počtem 1 442 126 kusů skončila její výroba až 10. listopadu 2010. V tento den bylo vyrobeno posledních 40 kusů. V srpnu 2011 Škoda Auto odstartovala výrobu testovací flotily deseti elektromobilů Octavia Green E Line.