Prostor v repertoáru divadla získali tři autoři, kteří získali ocenění v Ceně Konstantina Trepleva o nejlepší dramatický text roku, v soutěži, jejímž pořadatelem byla Husa na provázku. Zbylou trojici doplnily hry Karla Steigerwalda, Davida Drábka, Daniely Fischerové a Petra Maška.
Projekt odstartuje premiérou inscenačního náčrtu hry Ryba horí, která se v soutěži Cena Konstantina Trepleva umístila na 2. místě. „Svoji hru jsem původně posílat do soutěže nechtěl, protože jsem s ní nebyl úplně spokojený. Ale nakonec jsem se k tomu odhodlal. Ocenění mě překvapilo a potěšilo,“ popsal autor hry Ryba horí Ján Mikuš.

NO COMMENT: Ukázka ze hry Ryba horí
Seznam autorů/režišérů a her
Ondřej Novotný/Jan Mikulášek – To léto
Ján Mikuš/Ján Mikuš – Ryba horí
Pavel Trtílek/Vladimír Morávek – Večer umělců
David Drábek/Petr Forman – Vykřičené domy
Daniela Fischerová/Barbara Herz – 12 způsobů mizení
Petr Maška/Anna Petrželková – Žároviště
Karel Steigerwald/Břetislav Rychlík – Hraj komedii
Sedm režisérů má na nastudování hry jen týden. „Prostředky, které se obvykle vynaloží na jednu hru, jsme rozdělili mezi sedm autorů i za cenu toho, že půjde jen o scénické náčrty,“ vysvětlil dramaturg divadla Josef Kovalčuk. Podle něj to herci za danou dobu dokáží zvládnout a případně sáhnout na určené místo, kdyby část textu zapomněli.
Týden považuje za velmi krátkou dobu i Ján Mikuš. „Několikrát jsme měnili světla a další drobnosti, ale ve výsledku se nám podařil skoro zázrak,“ doplnil.
Scénické čtení je specifické v tom, že texty mají herci v rukou nebo různě poschovávané na jevišti. „Musí se to udělat tak, aby diváky papír nerušil, ale zároveň abychom jako herci měli text v dosahu,“ popsala herečka Eva Vrbková. Její postava matky poslouchá více tradice a náboženství než hlas vlastního srdce a rozumu.
Ve hře Ryba horí se postavy dopouštějí extrémních věcí, jdou na samou hranici. „Hlavním tématem je krevní pomsta, která dodnes ve světě funguje. Členové rodiny se bojí vyjít z domu, protože soused chce někoho z nich zabít,“ popsal Mikuš s tím, že dějových linek a témat je ve hře několik. Cílem hry je ukázat, že pokud člověk něčemu fanaticky věří, nepřemýšlí o svém chování v souvislostech, může jako rodiče ve hře ublížit svým blízkým.
O dramatickém textu Ryba horí
Svaté dítě je dar. Udělali jste někdy něco zlého? Svaté dítě je tu pro vás! Svaté dítě smývá vaše hříchy a vinu, nese váš kříž. Doba se mění, lidé zůstavají stejní. Ale lidi nejsou ryby… Sakrálně emocionální zážitky deštěm zmáčené, krví prosáklé a ohněm provoněné. „Matka ho bodne, otec zapálí ubrus, matka se několikrát sklátí, stůl hoří“.
Do Ceny Konstantina Trepleva bylo přihlášeno 39 her, z toho patnáctka byla velmi kvalitní. Po dohodě s režiséry byly do projektu vybrány čtyři nejlepší z této soutěže a doplněny jedním oceněným textem ze soutěže Alfréda Radoka a dvěma dosud neuvedenými hrami Steiferwelda a Drábka.