V roce 1997 se podařilo Svazku obcí údolí Desné zachránit 19 kilometrů dlouhou trať ze Šumperku do Koutů nad Desnou s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína. Trať tehdy poničily povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Uvedené železniční spojení je pro obyvatele Jesenicka a Šumperska velmi důležité a chystají petici za zachování trati mezi Sobotínem a Petrovem.
Provoz ztrátové železnice dotuje Olomoucký kraj ročně asi 15 miliony korun a další miliony doplácejí členské obce svazku. Vlivem hospodářské krize ztratila železnice Desná stovky svých pasažérů. Jen v Rapotíně přišlo o práci až 900 sklářů a nedaleký závod na výrobu náhradních dílů pro auta musel propustit 450 zaměstnanců. Úbytek cestujících ekonomiku trati ještě zhoršil.

Reportáž Lenky Kratochvílové
Reportáž Lenky Kratochvílové
8.9.2009, Lenka Kratochvílové k Železnici Desná
Telefonát Lenky Kratochvílové
Podle Svazku obcí údolí Desné je možnou záchranou pro trať pouze její změna orientace na cestovní ruch. Zejména pak na milovníky hor a klienty lázní. Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou by se měla i modernizovat. Jde zhruba o sedmnáctikilometrový úsek a ten by bylo možné v Koutech protáhnout až pod lanovky, kde má do dvou let vzniknout nejmodernější lyžařský areál v zemi. S modernizací by byla spojená i výstavba terminálů. Tento model je podle zástupců kraje perspektivní.
Svazek obcí údolí Desné byl založen v roce 1997 za účelem obnovení železniční tratě mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou s odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína, kterou zničila katastrofální povodeň.