Vedení města se obává, že slibovaný průtah Přerovu příliš nepomůže a dožaduje se také dokončení dálnice. „Výzva je určena pro ministra dopravy, ministerstvo a ředitelství silnic a dálnic. Chceme tím dosáhnout toho, aby byl souběžně vybudován jak průtah městem Přerovem, tak dálniční obchvat,“ řekl primátorův náměstek Dušan Hluzín.
Jižní část dálnice D1 v současnosti končí v Hulíně, ale staví se úsek do Říkovic – hotov by měl být v létě. Severní úsek potom končí v Lipníku nad Bečvou. Se stavbou 24 kilometrů Říkovice–Lipník ale ministerstvo podle informací, které pronikly na veřejnost, nepočítá. To se ale Přerovským vůbec nelíbí „Pro nás by byla tragédie, pokud by byla dostavba dálnice odsunuta. Nedovedu si představit situaci, kdy bude dálnice končit šest kilometrů před Přerovem a začínat osm kilometrů za Přerovem,“ poukázal náměstek Hluzín.
S městským průtahem, který obyvatelům příliš neuleví, ale přinejmenším zrychlí průjezd, ministerstvo naopak počítá. Tzv. přerovská magistrála bude navazovat na olomouckou silnici, mimoúrovňově překoná železniční trať v Předmostí, poté povede přes Polní ulici směrem k mostu Legií, kolem areálu Juty a autobusového nádraží a naváže na silnici na Říkovice a Zlín. Stavba přijde na 900 milionů korun, 23 miliony se bude podílet i město.
Podle magistrátu je průtah sice potřeba, ale docela stejně město potřebuje také hotovou dálnici. „Dálnice by měla odklonit hlavně kamionovou dopravu. Průtah je potřebný proto, aby přejezd aut přes město byl co nejrychlejší. Obě stavby jsou spolu propojeny,“ upozornil Pavel Gala z magistrátu.
Zastupitelstvo by se mělo výzvou zabývat 31. ledna. Na zasedání zástupci radnice pozvali i ministra dopravy Víta Bártu.