Registr ráno znovu zkolaboval, pak se rozběhl

Brno – Zatímco ještě včera bylo možné na registru změnit třeba barvu vozidla nebo zanést informaci o montáži tažného zařízení, dnes ráno se systém vůbec nepodařilo zprovoznit. Atmosféra na brněnském registru tak byla poprvé vypjatá. Úředníci i řidiči jsou po dvou týdnech naštvaní na neschopnost firmy software udržet funkční. Po desáté hodině se jej nakonec podařilo uvést do provozu. Podle Ministerstva dopravy je v systému zhruba jeden milion chyb.

Šok čekal dnes po šesté hodině ráno na pracovníky brněnského registru vozidel, když se chtěli přihlásit do systému. „Systém úplně zkolaboval, nejsme schopni vyřizovat vůbec žádné požadavky, odbavovat žádné řidiče,“ popsal ranní situaci vedoucí odboru dopravněsprávních činností brněnského magistrátu Ladislav Prudil.

Atmosféra se vyhrotila i na druhé straně přepážek. Na registru už od rána čekala zhruba stovka řidičů. A opět marně. Kvůli nefunkčnosti systému tentokrát úředníci vůbec nevydávali ani pořadové lístky s čísly. Právě to vyvolalo u čekajících řidičů vlnu nevole. „Nadávají nám a všechno dávají za vinu úředníkům. Museli jsme dokonce zavolat strážníky, abychom se cítili bezpečněji,“ uvedl pro ČTK Prudil.

Vedoucí dopravněsprávních činností Ladislav Prudil

„Chápeme řidiče, i pro nás je to velmi frustrující. V tuto chvíli je to zde emočně velmi vypjaté.“

Rozhovor s Ladislavem Prudilem (zdroj: ČT24)

Po desáté hodině ministerstvo oznámilo, že registr začal fungovat. Technikům se dnes během dopoledne podařilo obnovit spojení s evropskou evidencí identifikačních čísel. Je dokonce možné přihlašovat i automobily dovezené ze zahraničí, což v pondělí nešlo. V Brně během dvou úředních hodin, kdy registr částečně fungoval, obsloužili úředníci 66 klientů.

Řada z čekajících ale odešla stejně jako v minulých dnech s nepořízenou. Znechucení, tak teď popisují svoje pocity. „Já jsem tady už popáté, protože potřebuju přihlásit auto, ale stále se to nepodařilo. Opravdu jsem docela zklamaný, znechucený a sám nevím, co mám udělat, abych to vozidlo dokázal přihlásit,“ řekl Roman Trlida.

Ve stejné situaci se ocitl i pan Zdeněk, který si před třemi týdny dovezl nové auto z Německa. Denně se jej snaží přihlásit. Bez úspěchu. „Do současné doby je vozidlo zaregistrované na propadlých převozních značkách, takže je i bez havarijního a povinného pojištění, které se na platné značky váže. Navíc mi stojí na placeném parkovišti v Praze, protože nemůže na silnici. Jen za parkovné už jsem zaplatil 3,5 tisíce korun,“ popsal Brňan.

On sám šel na registr dvakrát, víc návštěv nezvládl. „Ten první týden to pro mě bylo absolutně nepochopitelné, bral jsem to jako selhání, které může trvat den nebo dva. Byl jsem rozzuřený, ale teď už jsem rezignoval. Nemá smysl se každý den stresovat. Každopádně je to velmi špatná vizitka fungování státní správy,“ vysvětlil s tím, že si raději zaplatí člověka, který chodí na registr místo něj.

V registru je milion chybných dat, opravit je bude trvat léta

V novém registru vozidel je kolem jednoho milionu chybných dat. Řekl to náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný. Podle něj nejde odstranit jinak než tím, že lidé přijdou na registrační pracoviště, kde úředníci chyby v databázi zjistí a opraví. To může trvat i roky. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí jejich technické parametry, jako jsou objem motoru či barva karoserie.

Registr měl problémy už včera a Ministerstvo dopravy slíbilo, že během dneška by měl nový registr vozidel plně fungovat. Technici na něm během noci pracovali, nicméně problémy se vyřešit nepodařilo. Kvůli potížím se schází krizový výbor Ministerstva dopravy. Podle Petra Nečase nastala doba, kdy je vhodné zvážit personální odpovědnost těch, kdo na systému pracovali. „Uděláme si perfektní rozbor celé této záležitosti, včetně minulosti – kdo o čem v minulosti rozhodl, co kdo mohl ovlivnit, a z toho vyvodíme důsledky,“ dodal náměstek ministra dopravy Ivo Toman. Pavel Dobeš chce vystoupit s vyjádřením dnes večer.

Podle některých odborníků měl dodavatel systém líp otestovat ještě před ostrým spuštěním. „Systém tohoto typu je nutné testovat v přechodné fázi. Tady zřejmě šlo o nějaké kompetenční spory mezi Ministerstvem vnitra a Ministerstvem dopravy, což potom vede k daným důsledkům,“ podotkl analytik IT Petr Koubský. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS-Telcom Praha získala zakázku od Ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Resort zatím peníze nezaplatil a čeká na výsledky auditu.

Vydáno pod