Vratné ekologické kelímky z jižní Moravy dobývají festivaly

Velké Němčice - Vratné kelímky dobývají tuzemské festivaly. Designový vratný ekologický kelímek vytlačil ty klasické už z osmi českých festivalů. Organizátoři tak mají snazší úklid a návštěvníci si odnáší zajímavý suvenýr. S originálním nápadem, jak snížit množství odpadků na festivalech, přišli tři mladí muži z Brněnska. Kelímkům dali jméno NickNack.

Hromady plastových kelímků, kam se jen člověk podívá - typický obrázek po skončení každého festivalu. Jenže tomu už možná bude brzy konec díky nápadu tři mladých mužů z Brněnska. Právě oni vytvořili pevné, omyvatelné a vratné kelímky.

„Dlouhá léta jsme přemýšleli nad tím, jak zlepšit prostředí na festivalech. Byli jsme znepokojeni situací z hlediska ekologie, protože jednorázové kelímky tvořily až 70 nebo 80 procent odpadu na festivalech,“ řekl jednatel firmy vyrábějící vratné kelímky Nick Nack Martin Hanák. Zatímco vloni o nich věděl málokdo, letos dobývají české festivaly - setkali se s nimi návštěvníci Colours of Ostrava nebo Masters of Rock ve Vizovicích.

Jednatel firmy vyrábějící vratné kelímky Martin Hanák (zdroj: ČT24)

Po roce NickNacky využívá osm velkých festivalů

Kelímky před rokem poprvé otestovali na Festivalu krásných lidí ve Velkých Němčicích, letos se sem vrátili. Z vratných kelímků se stal hit, který svoje jednorázové varianty vytlačil už z osmi velkých festivalů, včetně Colours of Ostrava. „Víme jak to vypadá ráno po kelímkové smršti, takže jsme se rozhodli to vyzkoušet takhle, lidem to taky vyhovuje,“ vysvětlil organizátor Festivalu krásných lidí Jiří Mikula.

Návštěvníci za vratný kelímek zaplatí zálohu dvacet až padesát korun. Díky praktickému klipsu jej i po dopití nápoje mohou pohodlně připnout třeba za pásek a přenášet. „Pak přichází znovu na bar, kde probíhá výměna kus za kus - špinavý vrací a dostane čistý,“ popsal princip Hanák. Kdo už nový nápoj nechce, dostane zpět zálohu.

NickNack

Je vyroben z polypropylenu, což činí kelímek pevným, odolným, vymývatelným a tím stavěným pro vícenásobné použití. Vlastnosti polypropylenu zaručují mnohem nižší tepelnou vodivost, než jaká je u obyčejných jednorázových polyethylenových kelímků. NickNack tak uchovává pivo či nealko nápoje déle studené, naopak horké nápoje vydrží teplejší. Zvyšuje se tak kvalita a prožitek z konzumace. Technologie výroby vstřikováním neprodukuje žádný odpad. Navíc všechny poškozené kelímky jsou rozemlety do granulátu a vzniklý materiál použit pro výrobu dalších kelímků.

(zdroj: nicknack.cz)

Prasklé nebo jinak poškozené kelímky firma vyřadí, ostatní se vymyjí a použijí na další akci. Většina návštěvníků si kelímek odnáší domů jako originální suvenýr. Své o tom ví v Ostravě - limitovaná edice téměř devíti tisíců kelímků se okamžitě rozebrala a kelímky mezi sebou lidé dokonce dražili.

Po roce pějí na ekologické kelímky pořadatelé i návštěvníci festivalů chválu. „Je to super, dobře se z toho pije. Klasické kelímky se hodně mačkají, nedají se nikde položit, zatímco tenhle položíte… Přijde mi to super ekologický,“ řekl jeden z návštěvníků Festivalu krásných lidí. „Je to bezvadné, přežije to pivo, přežije to víno, vodu,“ doplnil svoje zkušenosti další.

Autoři nápadu už pracují na dalších velikostech kelímků a chtějí je dostat také na stadiony, koncerty nebo vánoční trhy. Zájem o NickNacky už je i v zahraničí, firmu oslovili zájemci z Polska, Švédska a dalších zemí. Není divu - jen na trojici festivalů Colours of Ostrava, Masters of Rock a Obscene Extreme nahradilo 400 tisíc NickNacků více než dva miliony jednorázových kelímků. Většinu vrácených Nicknacků firma nadále používá.