Do mikulčických sklepů lákají vinaři vlastním rádiem

Mikulčice – Lidem, projíždějícím kolem Mikulčic na Hodonínsku, se může do autorádia vloudit i nová rádiová stanice. Na frekvenci 94,6 FM tam od 13. srpna vysílají místní vinaři. Mikulčickým tak chtějí zpestřit víkendové posezení v otevřených sklepech. Zároveň doufají, že na akci nalákají i ty, kdo jen projíždějí kolem.

Nejvýš položený sklípek v obci Mikulčice se na 14 dní proměnil na improvizované rozhlasové studio. Vysílá se odtud, jak jinak, se sklenkou vína na stole. Vinařské rádio mají šanci slyšet lidé v okruhu 4 a půl kilometru od vysílače. Místní vinaři se stali moderátory tak trochu proti své vůli. „Původně bylo rádio vymyšlené jen na jeden den. Ale když jsme zjistili, že nejkratší licence je na 14 dní a pak už to jsou zase dlouhodobé koncese, rozhodli jsme se pro dvoutýdenní režim,“ vysvětlil iniciátor akce Martin Šiška. Frekvenci vinařům zaplatila radnice. „Byly to asi 3 tisíce korun,“ upřesnil místostarosta Mikulčic Jan Vlašic (KDU-ČSL).

Nové rádio, které mělo původně jen lákat na akci otevřených sklepů, nakonec místním zpestřilo i mikulčické hody. „Tady v pekárně, když místní babičky pekly na hody, tak si rádio pustily a zpívaly u toho,“ chválil si ohlas ad hoc stanice Šiška. Rádio je čistě folklorní, o hudební složku se stará hlavně místní cimbálka a soubory z okolí.

Hovoří iniciátor rádia Martin Šiška (zdroj: ČT24)

Původně jednodenní dramaturgii vysílání se novopečení moderátoři-vinaři snažili narychlo obohatit, aby se stanice během dvou týdnů lidem neomrzela. „Máme třeba losování o vstupenky, studio, kde se budou vysílat vstupy s hosty a vinaři. Ale to opravdové živé vysílání je naplánováno až na 25. srpna,“ dodal Šiška.

Jak zařídit rádio?

Každý, kdo by chtěl vysílat po rádiových vlnách, si musí nejprve požádat Český telekomunikační úřad o přidělení radiového kmitočtu. U krátkodobých koncesí na 14 dní stojí frekvence 3 tisíce korun. Licenci vydává Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Informovat je třeba i ochranné autorské organizace, jako například OSA. Těm se podle použitých děl odvádějí poplatky za odvysílanou hudbu.

Právě tuto sobotu se v Mikulčicích otevře veřejnosti 25 sklepů. „Budou to jak sklepy profesionálních vinařství, tak i staré sklípky. U toho si můžou návštěvníci poslechnout první vinařské rádio nebo navštívit naše nově otevřené vinařské muzeum,“ lákal milovníky vína a folkloru organizátor akce Vladimír Osička.

Vinařské rádio utichne v neděli, kdy mu vyprší koncese. Místní ale nevylučují, že se k nápadu za rok zase vrátí.

U nás výjimka, ve světě nic nového

Vinařské rádio je u nás ojedinělý počin. V zahraničí mu ale může konkurovat například britské WineRadio a hned několik televizních programů, věnovaných vínu a vinařství. Mezi lety 2004 až 2009 například vysílala digitální a satelitní televize Wine TV ze San Francisca. Dnes propagaci vinařů pomáhají třeba kanály Wine Television, Wine Channel TV, WineTasteTV.

Vydáno pod