Ve Vsetíně jsou i bezbariérové vlaky k ničemu

Vsetín – Nádraží ve Vsetíně je pastí pro vozíčkáře. Bez pomoci ostatních se nedostanou ani do nízkopodlažních vlaků, natož pak do běžných vagónů. Problémem jsou nízké peróny a chybějící vysokozdvižná plošina, která na jiných nádražích pomáhá handicapovaným tyto překážky zdolávat. Na změnu ale chybí peníze.

Devatenáctiletá Zdenka Šebelová je na vozíku. Stále častěji teď cestuje vlakem, třeba na vystoupení se sborem, ve kterém zpívá. Je ale ze Vsetína, a to jí často komplikuje život – obzvlášť tehdy, pokud nemá cestu domluvenou předem. „Nástupiště je velmi nešťastně řešené. Je to pro mě vždycky stres, když tudy jedeme,“ stěžovala si matka mladé slečny na vozíku Lenka Šebelová. 

Pokud chce Zdenka do vlaku, musí sehnat dost ochotných lidí, kteří jí pomohou nastoupit. Paradoxně i ve chvíli, kdy na nádraží dorazí bezbariérový spoj. Největší bariérou jsou totiž nízké peróny a chybějící vysokozdvižná plošina, kterou pro nástup a výstup vozíčkářů mají na každém větším nádraží – vyjma Vsetína. „Lidi jsou ochotní a chtějí pomáhat, ale někdy je riziko, že neví, jak mají vozík správně uchopit nebo chytit. Tím pádem se může stát, že člověk skončí na peróně,“ popsala náročné cestování handicapovaná Zdenka Šebelová.

Hovoří handicapovaná cestující Zdenka Šebelová (zdroj: ČT24)

Pro Zdenku je tak bezpečnější vystoupit z vlaku až ve dvacet kilometrů vzdáleném Valašském Meziříčí a zpátky domů se vrátit speciální svozovou službou. To ale stojí další peníze a taky čas. 

Nízké peróny nekomplikují nastupování a vystupování pouze vozíčkářům, ale prakticky všem cestujícím. Úrazy především u seniorů nejsou žádnou výjimkou. „Bohužel žádné provizorní řešení v této stanici udělat nejde. Musí se provést výrazná rekonstrukce. Ta vyjde na více než jednu miliardu korun,“ vysvětlil v telefonickém rozhovoru mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Tesař.

Podobný problém jako ve Vsetíně je ve Zlínském kraji také ve stanici Zlín-střed. Na rychlé řešení ale nemá Správa železniční dopravní cesty peníze. A tak si i Zdenka bude muset na pohodlné nastupování a vystupování z vlaků ve Vsetíně minimálně několik let počkat.

Polovina vlaků bez bariér 

Bezbariérových vlaků na českých železnicích přitom přibývá. České dráhy letos na jaře vypravily na tratě téměř z poloviny právě soupravy, které jsou vhodné pro vozíčkáře a částečně imobilní cestující.

Dopravce přidal nově do provozu téměř sedm set bezbariérových souprav, denně tak z průměrných více než šesti a půl tisíce spojů jede přes tři tisíce těch, které jsou vhodné i pro vozíčkáře, byť by jim měl být vyhrazen jen jeden speciální vůz. Před 15 lety přitom na českých železnicích jezdilo podobných vlaků jen 141. 

Lidem na vozíku má pomoci s plánováním cest i vyhledávač na webu Českých drah, kde lze najít spojení pro cestování na invalidním vozíku. Vyhledávač pak nabídne pouze bezbariérové spoje.

Počet bezbarierových spojů ČD
Zdroj: ČT24