Obce nad Desnou chtějí elektrifikovat svou trať do Jeseníků

Šumperk – Svazek obcí údolí Desné žádá už podruhé od státu dotaci na elektrifikaci železnice z Šumperku do Koutů nad Desnou. Poté, co půvabnou horskou trať poničily v roce 1997 tehdejší katastrofální povodně tak vážně, že ji ministerstvo dopravy chtělo zavřít, ji obce získaly do svého majetku a zachránily.

Cílem elektrifikace je zlepšit a hlavně zrychlit spojení z Olomouce a okolních měst do turisticky celoročně atraktivních jesenických hor. Novým argumentem je zajistit kvalitní spojení také do lyžařského areálu v Koutech nad Desnou postaveném v roce 2011, který patří k vůbec nejmodernějším v zemi.

Projekt navazuje na rekonstrukci železniční trati ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, která byla dokončena v roce 2010. „Vše máme připraveno. Elektrifikace trati z Šumperka do Koutů nad Desnou by měla stát 390 až 400 milionů korun,“ potvrdil předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Pavel Žerníček. Dodal, že sdružení požádalo Státní fond dopravní infrastruktury o dotaci, která by měla pokrýt celou investici.

Jeseníky
Zdroj: Kopáč Jiří/ISIFA/VLP

Vedení fondu zatím nerozhodlo. Pokud vlastníci železnice dotaci dostanou, mohla by elektrifikace začít příští rok v červnu. Stavba by pak měla trvat asi jeden rok. Svazek obcí údolí Desné však žádal o peníze na modernizaci trati už v roce 2007, tehdy ministerstvo financí peníze na projekt nenašlo.

Díky elektrifikaci by se mohla zvýšit rychlost vlaků na trati až o třicet kilometrů za hodinu, tedy na rychlost až osmdesát kilometrů v hodině. Zástupci obcí jsou přesvědčeni, že modernizace trati zvýší zájem o železniční dopravu do hor. Výhledově plánují prodloužit trať přímo k lyžařskému areálu, kde zatím fungují dva dvousedačkové vleky a vůbec první šestisedačková lanovka v Česku. Ta by měla jezdit celoročně a přibližovat turisty i k nedaleké Medvědí hoře a přečerpávací elektrárně Dlouhé stráně.

Elektrárna Dlouhé Stráně
Zdroj: ČT24

Železnice Desná měří i s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína devatenáct kilometrů. Železnice ročně přepraví asi tři sta šedesát tisíc cestujících. Dopravu zajišťuje společnost Veolia Transport Morava.

Vydáno pod