Opuštěný Bauhaus čeká na další využití. Město má zájem

Ostrava - Už tři měsíce je hobbymarket Bauhaus v centru Ostravy prázdný. Majitel ho nabízí k prodeji a zájemců je podle informací České televize několik. Jediným, který se přihlásil veřejně, je město Ostrava. Zájem má hlavně o historická jatka v areálu. Koupi prodejny však zvažuje. Příklady, co s prázdnými velkoprodejnami, v České republice zatím chybí.

Seattle a Londýn, to jsou příklady měst, kde se v bývalých supermarketech namísto zákazníků s vozíky prohání mladíci na skateboardech.

Reportáž Marty Pilařové (zdroj: ČT24)

V opuštěné velkoprodejně Walmart v Texasu je knihovna. Levné a jednoduché řešení designera Davea Pintera loni získalo v USA architektonickou cenu. Regály zůstaly a zboží nahradily knihy. V Česku zatím prodejny opuštěné jedním řetězcem vždy nahradil řetězec jiný. Příklady na změnu využití chybí.  

„K tomu v České republice nikdy nedošlo. V budoucnu k tomu nejspíš docházet bude. Využitelnost je docela velká, protože se tam dá udělat cokoliv s hlubokou dispozicí. Prostory nejsou vhodné pro bydlení, ale pro kanceláře, prodejní plochy, jakékoliv provozovny,“ uvedl Adam Gebrian, teoretik architektury.

Od začátku roku se konaly výprodeje. Od dubna je velkoprodejna s parkovištěm prázdná. Nachází se v samém centru města, v sousedství dálničního přivaděče a slavné Stodolní ulice.

Bauhaus prodává prodejnu, pozemky i historická jatka. Nejraději jednomu zájemci. Nejhlasitěji si o ně říká město.

„Město má stále zájem o koupi jatek a přilehlých pozemků. Dokonce zvažuje, že by odkoupilo celý areál včetně prodejny,“ informoval Jiří Hrabina, náměstek primátora Ostravy.

Kultura nebo podpora řemesel a drobných podnikatelů, tak na radnici zatím plánují využití prázdného obchodu. Cenu ani záměry dalších zájemců o koupi Bauhaus komentovat nechce.

„Nepovažujeme za vhodné řešit obchodní záležitosti prostřednictvím médií. Oproti tomu jsme připraveni se konstruktivně účastnit seriózních jednání,“ uvedl Jakub Hynek, mediální zástupce společnosti Bauhaus.

Češi mají s čtyřmi sty osmdesáti metry na tisíc zákazníků nejhustší síť super a hypermarketů na světě. Odborníci se shodují, že tvrdý konkurenční boj přinese fenomén prázdných velkoprodejen i do středu Evropy.