Nejčastější prohřešek stánkařů na koupalištích? Chybějící váha a „podmíráky“

Brno – Se začátkem prázdnin vyrazili k vodě i jihomoravští inspektoři - na kontrolu stánků s občerstvením. Nejčastějším prohřeškem prodejců bývá to, že na stánku nemají váhu. Zákazník si tak nemůže ověřit, že dostal takové množství hranolek, za jaké zaplatil. Výjimkou nejsou ani případy, kdy prodejci účtují zákazníkům plnou cenu za „podmíráky“.

Pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) si dnes posvítili na tři brněnská koupaliště – Riviéru, Zábrdovice a Kraví horu. Ve všech narazili na stejný prohřešek - chybějící nebo špatně nastavené váhy. „Váha asi bohužel nebyla uvedená na seznamu věcí, které tady mají být. Na hranolky máme kalibrované misky, ve kterých je prodáváme,“ omlouval nepřítomnost měřidla prodejce ze stánku na koupališti Riviéra.

„To, že prodejci nemají měřidlo, i když prodávají třeba hranolky, je poměrně častým prohřeškem. Mezi ty nejčastější patří neseznámení spotřebitele s cenou nebo nesprávné účtování,“ potvrdila ředitelka jihomoravské pobočky ČOI Tatiana Neuhybelová. Neobvyklé není ani to, že inspektoři odhalí „podmíráky“.

Na kontroly vyráží i hygienici, kteří se zaměřují na skladování potravin a čistotu ve stáncích. Nejčastější chyba – nedostatečně označené potraviny. „Vakuově balené párky mají určitou dobu trvanlivosti, a pokud je prodejce otevře, tak se zkracuje spotřební lhůta. Pro prodejce to znamená, že musí označit, který den balení otevřel a dokdy se musí spotřebovat,“ vysvětlovala vedoucí oddělení Hygieny výživy Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje Eva Chomoucká.

Za chyby ukládají inspektoři i hygienici provozovatelům stánků pokuty v řádech několika tisíců korun. Jedním dechem ale dodávají, že obecně patří stánky na koupalištích k méně problematickým. S průběžnými kontrolami počítají celé léto.