Začala stavba železniční trati na letiště Mošnov

Mošnov - Slavnostním poklepem na kolejnici začala v Mošnově na Novojičínsku stavba železnice, která spojí ostravské Letiště Leoše Janáčka s železniční stanicí Sedlnice. Tou vede trať, která se ve Studénce napojuje na koridor mezi Ostravou a Prahou. Nová trať bude dlouhá tři kilometry, její vybudování bude stát necelých šest set milionů korun a hotová má být na konci příštího roku.

Kraj počítá s tím, že osmdesát pět procent nákladů zaplatí evropské dotace. Trať bude jednokolejná, její součástí bude silniční nadjezd i zastřešený terminál.

Přestupní terminál, před kterým vznikne parkoviště, bude s odbavovací letištní halou propojený krytou chodbou. Kromě letiště a cestujících budou železnici využívat i firmy z mošnovské průmyslové zóny. Trať postaví společnost Eurovia CS. Kompletní rekonstrukci železnice mezi Sedlnicí a Studénkou má na starosti firma Viamont DSP, která zvýší její kapacitu a trať elektrifikuje.

Moravskoslezský hejtman Miroslav Novák z ČSSD připustil, že tato masivní investice do železniční infrastruktury nebude mít v praxi okamžitý efekt. „Jde však o významný krok, který má velký význam do budoucna. Trať bude bezesporu využita, usnadní přepravu klientů letiště i zboží,“ řekl hejtman.

Důležité je totiž podle něho to, že se na železnici napojí tamní průmyslová zóna. „Průmyslovou zónu lze považovat za strategickou. Stále je tam volných zhruba osmdesát hektarů. Potenciální investoři se zajímají o další možnosti dopravy. Napojení na železnici je jeden z požadavků,“ řekl Novák. Shrnul, že zóna tak bude kromě letiště a dálnice napojena i na hlavní železniční koridor.

Z ostravského letiště nyní létají pravidelné linky jen do Prahy, Paříže a Londýna a v letní sezoně také do turistických destinací zejména ve Středomoří. Napojení na železnici má pomoci ostravskému letišti uspět v konkurenčním boji. Vlaky totiž zatím nejezdí ani na Letiště Václava Havla v Praze.

Stavební firma Eurovia CS, která trať do Mošnova postaví, v současné době například opravuje dopravně strategickou estakádu ve Frýdku-Místku. Postavila mimo jiné zvlněný úsek dálnice D47, kvůli kterému padlo několik trestních oznámení.

2 minuty
Reportáž Alexandry Přečkové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...