Znalec ve stavebnictví: Most ve Studénce podpírala slabší konstrukce

Ostrava – Po expertovi na hydrauliku dnes ke Krajskému soudu v Ostravě přišel znalec v oboru stavebnictví Miroslav Grycman. Také on poukázal na několik chyb, které vedly k pádu mostu a následné tragické železniční nehodě ve Studénce. Stavaři prý použili jiný podpůrný systém a konstrukce, která most držela, měla menší nosnost než ta navržená v projektu. „Došlo tam k záměně nosníků. Byly použity jiné typy. Diametrálně slabší,“ uvedl znalec s tím, že k této změně nenašel žádnou dokumentaci ani záznam ve stavebním deníku.

Grycman ovšem upozornil i na další nesrovnalosti, projektant prý navrhl jeden systém podpůrných konstrukcí, na stavbě se ale prováděl jiný. Chyby navíc byly i v samotném projektu podpěrné konstrukce. „Dokumentace obsahovala jen dva výkresy. Podle nich se ale podpěrná skruž postavit nedala. Nebyla tam ani technická zpráva, která by objasňovala podrobnosti, ani statický výpočet,“ vyjmenoval další nedostatky Grycman. Ten na místo tragické havárie dorazil jen několik hodin po nehodě. Na místě viděl trosky vlaku i mostu a zúčastnil se ohledání místa, zajištění dostupné dokumentace a účastnil se i výslechu prvních svědků. 

Dnešním výslechem skončilo hlavní líčení, které začalo 20. června. Účastníci řízení se opět sejdou po čtyřměsíční přestávce na podzim.

Grycman je další znalec v řadě, který potvrdil tvrzení policie, že na stavbě byla řada nedostatků a chyb. Ty pak ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou. Stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali, konstrukce byla nakloněná. Právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení. 

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun. Před soudem v této souvislosti stanulo deset mužů. Jedná se o manažery stavebních firem, techniky, kteří na místě pracovali, a úředníka.