Nový trend na trati: bývalé koleje nahrazují cyklostezky

Kyjov/Mutěnice (Hodonínsko) - Se začátkem turistické sezony se cyklisté na jižní Moravě mohou těšit na rozšíření sítě cyklostezek. Pohotově zareagovali starostové na Hodonínsku, kde bylo před třemi lety zrušeno železniční spojení mezi Kyjovem a Mutěnicemi. Koleje se rozhodli nahradit asfaltem a od poloviny května oficiálně spojí obce třináctikilometrová cyklostezka. Efektivní využití bývalé železniční trasy se finančně vyplatilo, vytrhat pražce a zalít cestu asfaltobetonem stálo dvakrát méně, než na kolik by přišla výstavba na zelené louce.

Bezpečně dojet na kole z Kyjova do Mutěnic na Hodonínsku budou moci místní díky nové cyklostezce, která nahradila železniční trať. Téměř patnáct kilometrů dlouhou trasu si cyklisté prvně projedou v polovině května, kdy bude jedna z nejdelších cyklostezek regionu oficiálně otevřena. Po jednokolejné trati číslo 257, známé pod názvem Mutěnka, jezdily vlaky od samotného počátku dvacátého století. Po necelých sto deseti letech ale ztratila na užitečnosti a koncem dubna 2009 se po ní projela poslední souprava.

„Obce s tím nesouhlasily, ale byli jsme postaveni před hotovou věc. Takže jsme začali přemýšlet, jak by se stará železnice dala využít,“ řekl před časem starosta Dubňan František Tříska (Svobodná občanská samospráva). Protože se podařilo rychle vyřešit majetkoprávní vztahy, propojí cyklostezka obce na Hodonínsku už v letošní sezoně.

Nová cyklostezka rychle roste (zdroj: ČT24)

Vybudovat cyklostezku na základech tratě stálo devatenáct milionů, což je o polovinu méně, než na kolik by přišly náklady na bagrování a výstavbu cesty bez základů. Obce by si ale projekt nemohly dovolit zafinancovat pouze z vlastních zdrojů. Pro podporu cyklostezky vytvořily dobrovolný svazek obcí Mutěnka a podařilo se jim získat dotaci od Státního fondu infrastruktury, která pokryla přibližně 75 procent nákladů.

Cesta vede Kyjovem, Svatobořicemi-Mistřínem, Dubňanami a Mutěnicemi, využijí ji především obyvatelé regionu pro rychlou dopravu do sousedních vesnic. Starosta Mutěnic Dušan Horák (nez.) vyzdvihuje bezpečnost trasy. „Cyklostezka bude úplně mimo hlavní komunikace, takže by měla přispět k větší bezpečnosti provozu,“ uvedl. 

Síť cyklostezek na jižní Moravě se rozrůstá. A láká do regionu více turistů

Společně se starostou Dubňan Horák zároveň doufá, že nová stezka bude lákat i cyklisty odjinud. „Myslím si, že cyklostezka bude poměrně atraktivní i pro turisty z jiných regionů. Povede převážně lesem a také kolem dvou vyhlášených vinařských lokalit – Pod dubňanskú horú a Mutěnické búdy,“ uvedl Tříska.

Do kiosku u cesty pouze na limonádu

Cyklisty z jiných regionů už na jižní Moravu lákají vinařské cyklostezky nebo unikátní trasa pro kola a brusle z Brna do Vídně. Podpořit turismus na Hodonínsku by mohly i dnes prázdné nádražní budovy podél nové cyklotrasy, ze kterých by se měly stát kiosky. Zastávky na občerstvení především u větších skupin turistů ale mohou vybízet k posilnění se alkoholem – pozor, ve všech případech platí, že cyklista je jakožto účastník dopravy povinen dodržovat zákaz požití alkoholického nápoje. Na vychlazené pivo v půlce výletu tedy raději ani nepomýšlet.