Vypadal jako třímetrový šakal. Vědci objevili pravěkého předchůdce velryb, který chodil po souši

Fosilii dosud neznámého čtyřnohého předchůdce dnešních velryb objevili vědci v egyptské poušti. Asi tři metry dlouhé zvíře může podle paleontologů přispět k pochopení vývoje kytovců.

Savec s krátkýma nohama a dlouhým ocasem žil podle vědců před přibližně třiačtyřiceti miliony let, tedy asi dvacet milionů let po vyhynutí dinosaurů. Patří do skupiny vyhynulých kytovců, kteří se ještě stále pohybovali na souši, ale o něco lépe v moři.

Paleontologové objevili kosterní pozůstatky v oáze Fajjúm, která leží nedaleko Káhiry. Oblast, kterou kdysi pokrývalo moře, je na fosilie velryb, žraloků či krokodýlů bohatá. Nedaleko oázy leží muzeum, které návštěvníky seznámí s vyhynulými kytovci.

Analýza fosilie
Zdroj: Reuters

Kytovec, který žil na souši

Nově objevený druh čtyřnohého předchůdce velryb dostal jméno Phiomicetus anubis. Latinský název odkazuje k oáze Fajjúm a staroegyptskému bohu zemřelých a pohřbívání Anubisovi, který bývá znázorňován s hlavou psa nebo šakala – paleontologům jeho hlava právě toto zvíře připomínala.

Tři metry dlouhý a šest set kilogramů těžký savec byl pravděpodobně vrcholovým predátorem, uvedli jeho objevitelé. Nález podle nich přispěje k pochopení vývoje kytovců, který byl pro vědce ještě koncem minulého století velkou záhadou. Paleontologové poté z nálezů usoudili, že kytovci se před několika desítkami milionů let vyvinuli ze suchozemských savců.