Koronavirus ohrožuje americké telefony, brazilskou sóju či japonské automobilky. Chybí čínské díly i zákazníci

Koronavirus kromě čínské populace ochromuje i tamní trhy, světové firmy, a v důsledku i globální dodavatelský řetězec. Řada společností pozastavuje výrobu, obchody v Číně uzavírají i globální značky. Město Wu-chan, izolované epicentrum nákazy, dosud hrálo roli klíčového průmyslového centra druhé nejsilnější ekonomiky světa.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Koronavirus narušuje řetězec dodávek

Koronavirus narušil denní rutinu například Jin Jangovi, obyvateli Pekingu. Kromě toho, že se pro něj rouška stala každodenní nezbytností, jeho zaměstnavatel uzavřel na sedmnáct dní dveře své firmy. Nucené volno mu nyní skončilo, ale práci doprovázejí zvláštní pravidla. „Naše společnost teď zavedla speciální opatření, včetně pravidelné sanitace. Budovy jsou v izolaci, může tam jen omezený počet lidí,“ popisuje Jang.

Stín pozastaveného provozu v Číně dopadá i na druhou stranu planety – téměř devět tisíc kilometrů od Wu-chanu dostihla nákaza malého výrobce elektronických součástek v britském Leedsu. Bez produkce z Číny se firma neobejde. „Dostali jsme potvrzení, že objednávka dorazí do 18. února. S tím taky budeme pracovat. Ale znamená to, že na nás bude vyvíjen velký tlak, protože vše musíme zvládnout do konce února,“ vysvětluje Tracey Dawson, výkonná ředitelka společnosti.

Právě high-tech sektor může patřit k nejvíce postiženým odvětvím, téměř polovina jeho výroby se totiž soustředí v Číně. Hned ve dvou továrnách omezil provoz například klíčový dodavatel firmy Apple. Pro technologického giganta tím navíc problémy nekončí – prodejny s nakousnutým jablkem na pevninské Číně zůstávají kvůli koronaviru zavřené.

Automobilky postrádají díly, luxusní obchody čínské zákazníky

Obavy panují také mezi automobilkami. Montážní linky zastavila v Jižní Koreji společnost Hyundai, chybí tam totiž potřebné díly, které se vyrábějí v Číně. Ke stejnému kroku se uchýlil i japonský Nissan. Podle odhadů může produkce asijských závodů klesnout do konce března až o 15 procent.

Kromě výroby zasáhl koronavirus i úplný konec dodavatelského řetězce – čínské zákazníky. Včetně těch, kteří utrácejí za luxusní módní značky a za nákupy běžně míří do zahraničí. „Některé čínské oblasti zůstávají uzavřené, to bude mít dopad na zbytek světa, protože Číňané nebudou cestovat. Takže očekáváme značný pokles i v prodeji luxusního zboží,“ míní Benedicte Sabadie, analytička módního trhu společnosti Deloitte.

Vývoj s napětím sledují i světoví dovozci surovin. Omezená čínská výroba ohrožuje poptávku po produktech, na jejichž dovozu je Peking zcela závislý. Čína je největším světovým odbytištěm oleje, železné rudy nebo sóji.

Třeba v Brazílii nekonečná sójová pole překonají svou rozlohou Česko i Slovensko dohromady, téměř polovina veškeré produkce přitom směřuje do Číny. „Brazílie je největším exportérem sóji do Číny. Pokud Čína sníží svůj import, zasáhne nás to,“ upozorňuje ekonom Renato Flores z nadace Getulio Vargas.

Světová banka odhaduje, že závažné komplikace mohou globální hrubý domácí produkt snížit až o pět procent, ty slabší pak zhruba o půl procenta. Čínský koronavirus ale zatím takových rozměrů podle Světové zdravotnické organizace nedosahuje.