Učitelé v Polsku kvůli nízkým platům zvažují stávku. Může to ohrozit klíčové zkoušky

Polští učitelé rozhodují v referendu pořádaném odbory, jestli se jejich školy v dubnu připojí k celostátní stávce. Žádají větší navýšení platů, než slibuje vláda. Podle částečných výsledků tohoto hlasování má případná stávka velkou podporu a hrozí, že by mohla zasáhnout zkoušky na základních školách, které jsou zásadní pro přijetí na střední školy.

Video Události
video

Události: Polští učitelé hrozí stávkou kvůli nízkým platům

Stávku organizují odbory a přidat se může kdokoli. Kromě učitelů i další zaměstnanci škol jako třeba kuchařky. Podle odborů má stávka značnou podporu. „Máme jediný požadavek – růst platů. Chceme, aby se navýšily učitelům i všem zaměstnancům škol o tisíc zlotých (šest tisíc korun),“ uvedla mluvčí odborového svazu ZNP.

Učitelé v Polsku většinou nedosáhnou ani na průměrný plat, který je v přepočtu necelých 27 tisíc korun měsíčně. Ministerstvo školství nabídlo, že urychlí další fázi plánovaného růstu platů o pět procent. Podle odborů je to ale málo. Obzvlášť když jinak vládní strana slibuje nové sociální programy pro děti a důchodce za miliardy.

Stávka je plánovaná na začátek dubna 

Pokud časově neomezená stávka začne 8. dubna, může ale zasáhnout zkoušky mezi 6. a 7. třídou i závěrečné zkoušky na základních školách. Výsledky obojího jsou klíčové pro přijetí na školy střední. „Chci uklidnit všechny rodiče, zkoušky proběhnou. Věřím v odpovědnost odborů a učitelů,“ ujišťovala 5. března ministryně školství Anna Zalewská.

Aby případná stávka nepoškodila děti, je důležité i podle ředitele jedné z varšavských základních škol. Zároveň ale přiznává, že změna je potřeba. „Plat, který nabízíme učitelům, způsobuje, že máme čím dál méně lidí ochotných tady pracovat. Chybí nám učitelé matematiky, fyziky, biologie nebo zeměpisu,“ uvedl ředitel Tomasz Ziewiec.

Učitelům jde kromě peněz i o celkové podmínky. Už v roce 2017 protestovali proti zaváděné reformě školství. Zrušila se tehdy tříletá gymnázia, která byla mezistupněm mezi základní a střední školou. Dodnes se ale někde nepodařilo dostatečně navýšit kapacity základních škol a děti se musí učit na dopolední a odpolední směny.