Místo katedry za volant autobusu. Začínající učitele nejvíc deptá prostředí, kam nastoupili, mnozí odcházejí

Každý třetí mladý učitel zvažuje odchod ze školství. Důvodem je nejen plat, ale také nedostatečná podpora v začátcích. Ukázal to tříletý průzkum Pedagogické fakulty brněnské Masarykovy univerzity. Už nyní je průměrný věk kantora na základní škole v Česku 46 let.

Vladěna Kunčarová a Vladimír Pospíchal jsou oba magistři a vystudovaní učitelé. Zatímco ale Vladěna řídí skupinu žáků a hodiny matematiky, Vladimír řídí autobus městské hromadné dopravy. Učil jeden rok a přestalo ho to bavit, nenaplňovalo ho to. 

A není sám. Podle Masarykovy univerzity skončí až 50 procent studentů už při studiu, 35 % změní obor hned po absolvování fakulty a třetina mladých učitelů odchází poté, co na základní školu už nastoupí.

Ty, co zůstali a ty, co odešli, přitom nedělí názor na mzdové podmínky. Obě skupiny je hodnotily jako špatné. Rozhodlo prostředí školy, do které nastoupili.

„Cestou k napravení situace je podle našeho názoru to, aby u nich zůstala motivace, se kterou do školství přicházejí, a aby ty úvodní roky jim pomohl překlenout uvádějící učitel,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga (ANO). 

Uvádějící učitele – jakési mentory – chce ministerstvo ve školách zavést od roku 2020. Vladěna Kunčarová ho ale nepotřebovala. Pracovat ve škole začala totiž už při studiu. „Tím, že jsem rok asistovala, viděla jsem, jak učí kolegyně, a mohla jsem se podívat na jiné kolegy. Tak jsem vlastně žádného mentora nepotřebovala, protože toho mentora mi dělala paní učitelka, u které jsem asistovala.“

Vladimíra Pospíchala by v odchodu ale nezastavil ani mentor. Zvýšil tak sice počet chybějících mladých učitelů, naopak ale snížil počet chybějících řidičů.