Trump obvinil Google ze zaujatosti. Opíral se při tom o pochybnou statistiku

Horizont ČT24: Trump si stěžuje na Google, že není objektivní (zdroj: ČT24)

Americký prezident Donald Trump si v tweetech stěžoval na vyhledávač Google, že nepromuje jeho projevy o stavu USA a potlačuje obsah konzervativních médií při vyhledávání zpráv. Uvedl při tom stejnou statistiku použitou v pondělí večer ve vysílání televize Fox News, která ale údaj převzala z „nevědecké studie“ na serveru Pjmedia.com. Google v prohlášení odmítl, že by vyhledávání zpráv sloužilo jakékoliv politické agendě.

Prezidentovi se nelíbí, co vidí, když si zadá své jméno do vyhledávače. „Při zadání 'zprávy o Trumpovi' se na Googlu objeví jenom názory a články prolhaných médií. Jinými slovy, pro mě a ostatní, jde o manipulaci tak, aby všechny informace byly negativní,“ tweetoval Trump.

Podle šéfa Bílého domu se Google „snaží umlčet velkou část země. Není to správné, není to spravedlivé, možná ani legální,“ prohlásil Trump.

Trump svá slova nepotvrdil žádným zdrojem

Ostrými slovy Trump nešetřil ani celostátní televizi CNN. „Mezi tím ční prolhaná CNN. Republikánská, konzervativní a spravedlivá média jsou vyřazena,“ prohlásil a dokonce napsal, že by šéf stanice Jeff Zucker měl být odvolán.

Prezident je zároveň toho názoru, že „96 procent výsledků hledání 'zprávy o Trumpovi' (na Googlu) pochází z levicových médií“, což je podle něj velmi nebezpečné.

Výhradou vůči údajnému potlačování konzervativních médií ale Trump svá slova proti Googlu neskončil. S pobízením k zastavení předpojatosti si postěžoval i na to, že vyhledavač na své domovské stránce propagoval Obamovy výroční zprávy o stavu unie. S nástupem Trumpa do funkce šéfa Bílého domu upozornění na stěžejní řeč amerického prezidenta hned pod kolonkou k vyhledávání zmizelo.

Trump se opírá podle Washington Post o vymyšlený graf

Agentura AP upozornila, že prezident svůj údaj o 96 procentech zpráv proti Trumpovi nedoložil žádným zdrojem, a američtí novináři si všímají, že stejnou statistiku předchozího večera použila televize Fox News; její moderátor Lou Dobbs uvedl, že Google „bezostyšně potlačuje konzervativní média“. 

Televize uvedla jako zdroj konzervativní blog PJ Media. Autorka článku s příslušnou statistikou na Twitteru uvedla, že nejde o výsledek vědecké studie. Vyhledávání klíčového slova „Trump“ prý provedla na dvou počítačích s různými uživateli přihlášenými ve službách Google.

„Trumpova obvinění o zaujatosti vyhledávání Googlu kopírují článek na PJ Media, který se opírá o vymyšlený graf připisující AP, The New York Times a CNN stejnou míru žurnalistické kvality a autority jako Infowars, Breitbart a The Daily Caller,“ komentoval metodologii zmíněné analýzy redaktor deníku Washington Post Hamza Shaban.

Trump nicméně i na základě tohoto článku prohlásil, že „Google a ostatní“ potlačují hlasy konzervativců a zastírají pozitivní informace.

„Mají pod kontrolou, co můžeme vidět a co ne. To je velmi vážná situace, která se bude řešit!“ napsal dále prezident USA. Trumpův ekonomický poradce Larry Kudlow později naznačil, že americká vláda se bude zabývat tím, zda by měl Google podléhat regulacím.

Google se brání: „Naše výsledky nejsou nijak zaujaté“

„Hledání neslouží k nastolování agendy a naše výsledky nejsou nijak zaujaté vůči žádné ideologii,“ uvedla kalifornská společnost na svou obranu. K tomu se kloní i většina expertů. Pokud si prezident stěžuje, že na očích jsou hlavně odkazy velkých médií, má vlastně pravdu. Politickou zaujatost v tom prý ale nelze hledat. 

„Neexistuje neutrální způsob na seřazování výsledků vyhledávání, a to činí vyhledávače politickými – to však není to samé, jako mít (a nastolovat) politickou agendu,“ poznamenala na twitteru Frederike Kaltheunerová, jedna z vedoucích pracovnic charitativní organizace Privacy International zabývající se ochranou soukromí na internetu.

„Z velké části je to založené na tom, kdo další stránky sleduje. Mainstreamová média mají víc zhlédnutí, právě díky tomu jsou mainstreamová,“ uvedl výkonný ředitel NewsGuard Steven Brill. 

Google už dřív čelil kritice, že propouští do svých výsledků i hoaxy. Nástroje neustále vylepšuje. Do čelních pozic nesmí třeba ty zdroje, u kterých nenajdete zemi původů. Firma NewsGuard funguje sotva týden – a jde na to postaru. Tým novinářů hodnotí výsledky podle devíti základních kritérií (otázek) například: „Uveřejňujete podvodné titulky? Zveřejňujete, kdo vlastní vaši stránku? Kdo ji financuje?“

Pododobné ale o mnoho komplikovanější jsou algoritmy Googlu. Jak jsou nástroje kalifornské společnosti kvalitní, si vyslechne Kongres USA příští týden, až se bude probírat údajná ruská stopa na americkém internetu.