Estonsko se stalo první evropskou zemí, která nabízí cestování autobusem prakticky po celé zemi zdarma. Doufá, že tak pomůže zpomalit vylidňování venkova a zároveň sníží spotřebu pohonných hmot. Autobusy zdarma od začátku července fungují v jedenácti z patnácti okresů.
Estonsko je průkopníkem dopravy zdarma. Bezplatné autobusy mají zabránit vylidňování venkova
„V Evropě existuje hodně měst a regionů, kde je hromadná doprava zdarma, ale až doteď neexistoval podobný projekt v celostátním měřítku,“ řekla estonská ministryně hospodářství a infrastruktury Kadri Simsonová.
„Hledali jsme, jak oživit venkov a zastavit odchod obyvatel do měst,“ vysvětlila s tím, že program je výsledkem debat mezi ústřední vládou a okresy. Bezplatná autobusová doprava má podle ministryně obyvatelům venkova zajistit mobilitu a ulehčit přístup ke každodenním službám.
Estonsko myslí i na ekologii
Estonský parlament loni rozhodl o omezení spotřeby fosilních paliv, aby v celostátním měřítku v roce 2030 zůstala na úrovni roku 2012. „Znamená to, že musíme najít způsob, jak lidi povzbuzovat k ekologičtějšímu cestování, například hromadnou dopravou,“ uvedla Simsonová. Tento postup by podle ní mohl i snížit počet soukromých aut na silnicích.
Cestovat zdarma v bezplatných autobusech označených nápisem Tasita můžou na rozdíl od hlavního města i lidé, kteří v daném okrese nemají trvalý pobyt. Kvůli statistice si ale mají jízdu zaznamenat pomocí karty, která se prodává za dvě eura (asi 50 korun) a platí ve všech okresech, které bezplatné linky zavedly.
Ve zbývajících čtyřech okresech smějí zdarma cestovat jen cestující mladší 20 let či starší 62 let, poznamenal server Err.ee.
Tallinn zavedl bezplatnou městskou dopravu jako první metropole na světě
Už od roku 2013 mohou autobusy, tramvaje a trolejbusy bezplatně využívat obyvatelé Tallinnu, který s tímto krokem přišel jako první hlavní město na světě. Cílem bylo přimět lidi, aby veřejné dopravě dávali přednost před auty, a také usnadnit cestování nejchudším.
Podmínkou pro cestování zdarma po půlmilionové metropoli je trvalý pobyt v Tallinnu. Nárok na něj nemají turisté ani Estonci, kteří jsou ve městě pouze na návštěvě.
Starosta metropole Taavi Aas trvá na tom, že jde o úspěšný projekt, přestože aut v hlavním městě přibylo. Polovina uživatelů městské hromadné dopravy podle loňského průzkumu tvrdí, že ji začali využívat častěji od doby, co je zdarma.
Nicméně kritici se obávají možných negativních dopadů bezplatné autobusové dopravy na železnici. „Hlavní otázka zní, zda autobusová síť v okresech bude podporovat železniční dopravu, anebo jí konkurovat, a to se týká placených i bezplatných autobusových linek,“ řekl obchodní ředitel národního dopravce Elronu Ronnie Kongo. Jen letos však prý počet cestujících ve vlacích o osm procent vzrostl.