Vyšlo symbolické číslo Charlie Hebdo: „Trpíme prázdnotou,“ říká novinář

V milionovém nákladu vyšlo den před výročím teroristického útoku speciální číslo francouzského satirického týdeníku Charlie Hebdo. Mnozí lidé ho zakoupili pro jeho symbolický význam, i když se kvalita kvůli úmrtí a odchodu řady novinářů snížila. „Stále hledají svou tvář. Ustoupili od své otevřenosti, kdy nic nebylo tabu,“ říká zpravodaj ČRo Jan Šmíd.

  • Loni 7. ledna bratři Said a Chérif Kouachiové zabili v redakci a její blízkosti dvanáct lidí, dalších pět obětí si vyžádaly následné teroristické útoky v Paříži a okolí.

Obsah nového čísla je výrazně vzpomínkový. Dvojité vydání s 32 stranami místo obvyklých 16 se prodává po celém světě. Kromě kreseb současných kreslířů obsahuje i díla pěti autorů zastřelených při atentátu. „Na prvních stranách je replika Poslední večeře, kde celá redakce sedí u jednoho stolu. Na dalších listech je ukázáno, kde kdo seděl,“ podotkl Šmíd.

Karikatury podle něj nejsou tak kontroverzní, jak by se dalo u Charlie Hebdo čekat. „Je to číslo do určité míry sběratelské,“ konstatoval zpravodaj. „Lidé mi říkali, že je ani tak nezajímá, co je uvnitř, ale je to pro ně výrazný symbol,“ uvedl Šmíd.

Polemiku zatím vzbudila pouze titulní strana, na níž je vyobrazen křesťanský Bůh s kalašnikovem a nápisem „Rok poté: Vrah je stále tam venku“.

Humor je nyní jemnější, skrytější, pro většinu lidí ale není Charlie Hebdo něco, na co by se těšili, že si budou prohlížet, je to hlavně výrazný symbol.
Jan Šmíd
zpravodaj ČRo

Redakce se výrazně ztenčila

Po útoku redakci opustilo několik významných členů, mezi nimi karikaturista Luz a novinář Pelloux. Kvalita šla podle řady čtenářů dolů. „Podoba časopisu se příliš nezměnila. Témata jsou možná opatrnější, nejdou už takzvaně na dřeň,“ uvedl předseda České unie karikaturistů Radovan Rakus. Atmosféra v redakci navíc není dobrá, protože se rozhádala kvůli rozdělování peněz.

„Nemyslím si, že se něco od 7. ledna změnilo, až na prázdnotu, kterou trpíme,“ tvrdí ale redaktor časopisu Gérard Biard. „Chybí nám lidé, přátelé, (jejich) talent, ale pokoušíme se udržet stejného ducha. Myslím, že se nám to daří,“ dodal Biard.

obrázek
Zdroj: ČT24

Největší úspěch mělo číslo Charlie Hebdo vydané hned po útoku, na němž se objevila karikatura plačícího Mohameda a nápis „Vše je odpuštěno“. Po celém světě se prodalo neuvěřitelných 7,5 milionu kusů, přičemž před atentátem vycházel list v nákladu 30 tisíc kusů.

V současné době se časopisu prodá na stáncích každý týden přibližně 100 tisíc exemplářů, z toho zhruba 10 tisíc v zahraničí. Dalších asi 183 tisíc výtisků dostávají do schránek předplatitelé.