Státní zbrojovka Almaz-Antej představila vlastní závěry vyšetřování tragédie MH17. Tvrdí, že letadlo bylo sestřeleno z území kontrolovaného ukrajinskou armádou. „Dnes můžeme s jistotou říci, že malajský boeing byl sestřelen raketou typu 9M38 ze systému Buk ze směru od Zaroščenske,“ prohlásil generální ředitel ruské zbrojovky, která Buk vyrábí. Oficiální závěr zveřejnili už i Nizozemci - také oni zmiňují Buk.
Ruská státní zbrojovka: MH17 sestřelili Bukem z území ovládaného ukrajinskou armádou
Zbrojovka Almaz-Antej je vlastněná Ruskou federací. Před třinácti lety ji založil dekretem ruský prezident. Firma už dříve tvrdila, že stroj sestřelila starší verze rakety Buk, kterou firma v současné době nevyrábí, ale stále ji má ve výzbroji ukrajinská i ruská armáda.
Poslední raketa 9M38 raketa byla vyrobena v Sovětském svazu v roce 1986. Po 25 letech je použití této střely zakázáno a musí být vyřazena z provozu, podotkla zbrojovka. Generální ředitel zbrojovky proto označil sankce vůči Almaz-Antej za nespravedlivé a protiprávní.
Zbrojovka použila k experimentu boeing vyřazený z provozu
Státní zbrojovka zveřejnila výsledky svých pokusů těsně před oficiální zprávou nizozemských vyšetřovatelů. Zbrojaři své záběry staví proti důkazům shromážděným ukrajinskou stranou i západními vládami, které uvádí, že raketa byla vystřelena z území proruských separatistů.
Podle Rusů vybuchla raketa ve vzdálenosti zhruba dvacet metrů od levého motoru. Kdyby byla vypálena z obce Snižne a narazila do stroje čelně, jak tvrdí mezinárodní tým vyšetřovatelů, nemohl by být zasažen motor a levé křídlo, nýbrž by došlo ke zničení pravého boku stroje, konstatovala ruská firma.
„Provedli jsme 3D modelování, aby bylo možné vidět, jaké druhy destruktivních prvků zasáhly trup letadla. Kdyby byla raketa odpálena z části kontrolované Ukrajinci (Zaroščenske), nejméně 22 fragmentů by zasáhlo levý motor. Kdyby to bylo ze Snižne, ani jeden fragment by nezasáhl levý motor a levé křídlo,“ tvrdí Rusové.
Podle Rusů byl použit systém Buk-M1, který mají k dispozici Ukrajinci, uvedl konstruktér Almaz-Antej Michail Malyševskij. „Současně máme k dispozici nezvratné důkazy toho, že podobné typy raket se nacházejí ve výzbroji ukrajinských ozbrojených sil. V roce 2005 prováděl koncern předsmluvní propracování prodloužení termínu provozu daných raket na Ukrajině. V té době činil jejich počet v ozbrojených silách Ukrajiny 991 kusů,“ prohlásil šéf koncernu Jan Novikov.
Předběžná zpráva nizozemských vyšetřovatelů pouze uvedla, že Boeing 777 letící z Amsterdamu do Kuala Lumpuru pravděpodobně zasáhlo několik rychlých předmětů vně letadla. Závěrečná zpráva rovněž hovoří o systému Buk, vyznívá ale jinak než ta, kterou představila ruská zbrojovka, uvedl nizozemský tisk.
Proruští separatisté vinu odmítají
Kyjev ukazuje prstem na Ruskem podporované separatisty – stroj prý sestřelili Bukem v domnění, že jde o vojenský letoun ukrajinské armády. Mají to dokládat i fotografie, videa a záznamy rozhovorů mezi samotnými rebely.
Ti to ale popírají. „Pokud by tam tehdy byl Buk, věděl bych o tom. Měl bych o tom vědět. Já jsem ale o existenci žádného systému Buk nevěděl,“ konstatoval někdejší vůdce doněckých rebelů Alexander Borodaj.
Podle původní ruské teorie měla dopravní letoun zasáhnout raketa vypálená z ukrajinského bojového letounu, který prý v kritické době v oblasti operoval.
Rusko v červenci v Radě bezpečnosti OSN vetovalo návrh vytvořit mezinárodní tribunál pro vyšetřování loňské katastrofy.