Vědcům se z komety nečekaně ozvala sonda Philae

Paříž - Evropská robotická sonda Philae, která loni začátkem listopadu přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, se v noci na dnešek nečekaně probudila „ze zimního spánku“. Sonda přistála v příkopu a solární panely nedokázaly načerpat dostatek energie ze slunečního svitu. Teď se ale znovu ozvala na zemi: „Zachytili jsme nyní její signály po dobu dvou minut a vysílání údajů po dobu 40 vteřin,“ řekl ředitel francouzské vesmírné agentury CNES Jean-Yves Le Gall agentuře AFP. Testovací vzkaz podle BBC zněl: „Haló, Země. Slyšíš mě?“

Odborníci doufali, že by se mohlo podařit sondu oživit. Těsně před tím, než se nadobro odmlčela, se totiž vědcům z Evropské vesmírné agentury podařilo modul pootočit a vyzvednout o čtyři centimetry, aby největší solární panel zachycoval co nejvíce světla. Navíc existovala možnost, že se samotná kometa Čurjumov-Gerasimenko při svém pohybu ke Slunci natočí příznivějším směrem.

Německé středisko pro vesmír, které má Philae na starosti, uvedlo, že komunikaci sonda obnovila ve 22:28 SELČ. Robot pak poslal na Zemi kolem 300 datových balíků prostřednictvím mateřské sondy Rosetta, která kometu obíhá. „Philae se daří dobře. Je připravena k provozu,“ řekl podle agentury AP vedoucí projetu Philae Stephan Ulamec. Podle vědců má robot v paměti uloženo ještě více než 8000 datových balíků, které by měl posílat při dalších spojeních.

Modul Philae a umístění jeho přístrojů
Zdroj: ČT24/ESA

Robotickou sondu Philae dopravila ke kometě sonda Rosetta po téměř desetiletém putování vesmírem. Právě Rosetta zajišťuje spojení robotické sondy se zemí. Na povrch komety dosedl Philae loni v listopadu a ještě předtím, než se odmlčel, splnil až 80 procent primárních vědeckých cílů. Navíc se podařilo na Zemi odeslat velkou část získaných údajů, včetně dat z vrtů.

Sonda objevila na kometě organické molekuly s obsahem uhlíku

Díky nim se vědci dostali ke vzorkům povrchové vrstvy komety, Philae také vysílal radiové vlny skrze kometu, aby bylo možné poznat její vnitřní sktrukturu. Vědci doufají, že jim shromážděné informace pomohou poodhalit tajemství vzniku sluneční soustavy před 4,6 miliardami let.

Právě díky vrtům objevila sonda na kometě organické molekuly s obsahem uhlíku, který je základem života na Zemi. Zatím ale není jasné, jestli zaznamenané látky obsahují složité stavební kameny, jež se podílejí na tvorbě proteinů. Jedním z hlavních úkolů modulu je zjistit, jestli život na Zemi dorazil právě z komet.

„Data, která nasbíraly Rosetta a Philae, činí z mise převratnou věc v oblasti výzkumu komet,“ zhodnotil revoluční přínos této vesmírné výpravy Matt Taylor, vědecký pracovník ESA, a to za celý tým svých kolegů, kteří se na projektu podíleli.

Pusťte si názorná animovaná videa o misi sondy Rosetta:

1. DÍL - Jak se Rosetta a Philae vydaly do vesmíru

2. DÍL - Jak se Rosetta a Philae přiblížily ke kometě