Paříž - Společnost Air France s okamžitou platností vybaví všechny Airbusy na dlouhých trasách novými senzory pro měření rychlosti. Reaguje tak na havárii stroje s 228 lidmi na palubě. Letoun 1. června vyslal nad Atlantikem automatické zprávy o selhání přístrojů, mezi prvními právě rychloměrů. Na jejich nespolehlivost opakovaně poukazují francouzští piloti. Spekuluje se proto, že za neštěstí mohla špatná rychlost stroje při průletu bouřkou.
Air France kvůli nehodě Airbusu urychleně vyměňuje čidla rychlosti
Právě na měřáky rychlosti se vyšetřovatelé zaměřili jako na jednu z důležitých indicií k vyřešení záhady havárie Airbusu A330 společnosti Air France. Dosavadní poznatky totiž nasvědčují tomu, že čidla možná ukazovala pilotům špatná data, což se mohlo stát příčinou toho, že letoun neměl správnou rychlost. Vyšetřovatelé se domnívají, že čidla mohla namrznout.
Šlo o takzvané Pitotovy trubice, což jsou malá čidla na vnějším povrchu trupu letadla, jež měří tlak vzduchu, který jimi při letu proudí, a tím se zjišťuje rychlost stroje. Spekuluje se, že čidla mohla namrznout a pak posílala do kokpitu chybná data. To mohlo zmást jak piloty, tak palubní systémy.
Piloti nechtějí létat, dokud se čidla nevymění
Společnost Air France navíc připustila, že problémy s namrzáním těchto čidel měla už v průběhu loňského roku. Žádala prý proto společnost Airbus, aby záležitost řešila.
Kvůli pochybnostem kolem senzorů dnes část pilotů Air France odmítla létat s Airbusy A330 a A340, dokud se čidla nevymění. Odborový předák pilotů Erick Derivry vysvětlil, že podíl rychloměrů na katastrofě letu 447 sice není prokázán, ale „určitá souvislost je možná“.
Společnost Air France proto rozhodla, že ode dneška budou všechny její letouny A330 vybaveny nejméně dvěma novými senzory ze tří. Urychlená výměna sond ale nejspíš zpozdí odlety některých zámořských spojů.