Rumunský film si v posledních letech vysloužil festivalovou slávu. Mezi hity z východoevropské země by mohl zamířit i snímek Breaking News, který usiluje v hlavní soutěži karlovarského festivalu o Křišťálový glóbus. Propojuje osobní příběh s neosobním světem médií.
Recenze: Breaking News si neosobní svět médií berou osobně
Režisérka a spoluscenáristka Iulia Rugină dosud natočila jediný celovečerní film, komedii Love Bulding, která jí věhlas nepřinesla. Zato snímek Breaking News v sobě spojuje silné téma role médií a jejich limitů spolu s citlivou drobnokresbou mezilidských vztahů v krizové situaci.
Chytne už první scénou. Jsme svědky nehody, při níž během natáčení reportáže zemře kameraman. Tato tragédie odstartuje cestu televizního reportéra Alexe za poznáním svého kolegy. Napříč příběhem se režisérka a její kameraman Vivi Drăgan Vasile často uchylují k dlouhým, nepřerušovaným záběrům, které sledují postavy v akci.
V kinematografii to není zcela neobvyklé, tato metoda práce ale hlavně připomíná bezprostřední záběry televizních štábů z míst událostí, a tak film v úvodu ideálně přejímá jejich mimikry. I když tvůrci tolik nelpí na oslnivé kompozici jako jiní filmaři s dlouhými záběry, umožňuje to ještě více přijmout neuhlazený reportérský styl. Navíc pointa je mnohem nečekanější.
Zbytek filmu se pozadí vzniku televizní novinařiny začne zdánlivě vzdalovat, neustále však rezonuje téma žurnalistické etiky. Divák zjišťuje, jak se za velkými zprávami, které v televizích po celém světě doprovázejí oznámení „breaking news“, skrývají malá osobní dramata.
Alex, jenž má od rodiny zesnulého kolegy získat nějaké výpovědi a materiály, naráží na neochotu lidí z kameramanovy rodiny vystupovat v televizi. Slabinu vycítí v rozrušené dceři (skvěle neurvalá Voica Olteanová), která v hovorech o svém otci odkrývá obraz muže, kterého Alex vlastně pořádně neznal.
Snímek vykresluje balanc hlavní postavy mezi potřebou ukázat soucit se zpovídanými a zároveň snahou získat materiál pro vysílání. Čím dál víc se však pro Alexe z věci stává osobní záležitost, například si uvědomuje úskalí otcovství, ve kterém má sám mezery, a tak i on přejímá neochotné stanovisko rodiny o medializaci. Zprávy ale musí vznikat dál.
Breaking News tak trochu varuje před netečností a neomaleností, které mohou rozmělnit schopnost vidět, co je důležité. Před doslovnou angažovaností ale dává film přednost lidskému příběhu.