Recenze: Breaking News si neosobní svět médií berou osobně

Rumunský film si v posledních letech vysloužil festivalovou slávu. Mezi hity z východoevropské země by mohl zamířit i snímek Breaking News, který usiluje v hlavní soutěži karlovarského festivalu o Křišťálový glóbus. Propojuje osobní příběh s neosobním světem médií.

Režisérka a spoluscenáristka Iulia Rugină dosud natočila jediný celovečerní film, komedii Love Bulding, která jí věhlas nepřinesla. Zato snímek Breaking News v sobě spojuje silné téma role médií a jejich limitů spolu s citlivou drobnokresbou mezilidských vztahů v krizové situaci. 

Chytne už první scénou. Jsme svědky nehody, při níž během natáčení reportáže zemře kameraman. Tato tragédie odstartuje cestu televizního reportéra Alexe za poznáním svého kolegy. Napříč příběhem se režisérka a její kameraman Vivi Drăgan Vasile často uchylují k dlouhým, nepřerušovaným záběrům, které sledují postavy v akci.

V kinematografii to není zcela neobvyklé, tato metoda práce ale hlavně připomíná bezprostřední záběry televizních štábů z míst událostí, a tak film v úvodu ideálně přejímá jejich mimikry. I když tvůrci tolik nelpí na oslnivé kompozici jako jiní filmaři s dlouhými záběry, umožňuje to ještě více přijmout neuhlazený reportérský styl. Navíc pointa je mnohem nečekanější.

Zbytek filmu se pozadí vzniku televizní novinařiny začne zdánlivě vzdalovat, neustále však rezonuje téma žurnalistické etiky. Divák zjišťuje, jak se za velkými zprávami, které v televizích po celém světě doprovázejí oznámení „breaking news“, skrývají malá osobní dramata.

Alex, jenž má od rodiny zesnulého kolegy získat nějaké výpovědi a materiály, naráží na neochotu lidí z kameramanovy rodiny vystupovat v televizi. Slabinu vycítí v rozrušené dceři (skvěle neurvalá Voica Olteanová), která v hovorech o svém otci odkrývá obraz muže, kterého Alex vlastně pořádně neznal.

Snímek vykresluje balanc hlavní postavy mezi potřebou ukázat soucit se zpovídanými a zároveň snahou získat materiál pro vysílání. Čím dál víc se však pro Alexe z věci stává osobní záležitost, například si uvědomuje úskalí otcovství, ve kterém má sám mezery, a tak i on přejímá neochotné stanovisko rodiny o medializaci. Zprávy ale musí vznikat dál.

Breaking News tak trochu varuje před netečností a neomaleností, které mohou rozmělnit schopnost vidět, co je důležité. Před doslovnou angažovaností ale dává film přednost lidskému příběhu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival v Karlových Varech

I obchodníci mají na festivalu ve Varech svoje ceny. Třeba o 239 korun předražený nákup

O víkendu skončil v Karlových Varech 52. ročník filmového festivalu. Organizátoři si pochvalují návštěvnost, diváci promítané snímky. Od koho ale chvála slyšet není, je Česká obchodní inspekce. Třetina z kontrolovaných obchodníků během festivalu své zákazníky šidila.
11. 7. 2017

Šary Vary: Festival končí, ozvěny začínají

Festival ve Varech končí, ozvěny začínají. Výběr festivalových snímků se opět objeví i na programu některých pražských a brněnských kin. Přehlídka Šary Vary do nich dovezla na třicítku snímků. Některé z nich se později dostanou i do běžné tuzemské kinodistribuce.
9. 7. 2017

Glosa: Cukrář proti Křižáčkovi. O diváky se hraje na širokém hřišti

Z nefavorita vítězem – dá se říct o Křižáčkovi českého režiséra Václava Kadrnky, který z festivalu v Karlových Varech odjíždí s Křišťálovým glóbem za nejlepší film. Letošní výběr v hlavní soutěži je dokonale ukázkovým příkladem široké mezery mezi festivalovými snímky.
9. 7. 2017

Ohlédnutí za festivalem: Který film byl nejfilmovější a která hvězda nejhvězdnější

Dvanáct a půl hodiny se radila porota, než vybrala oceněné snímky. Mezi nimi i ten nejlepší – meditativního Křižáčka Václava Kadrnky. Rozhodla podle filmových publicistů porota „správně“? Který film byl „nejfilmovější“ a která hvězda „nejhvězdnější“ – a proč byl velký zájem o Jeana-Paula Belmonda, který na festivalu osobně vůbec nebyl? To vše v ohlédnutí za 52. ročníkem. Akreditovalo se na něj téměř 13,5 tisíc diváků, což je rekordní počet, a prodalo se bezmála 140 tisíc vstupenek.
9. 7. 2017

Křižáček dobyl Karlovy Vary. Český film zvítězil po 15 letech

Po patnáci letech vyhrál hlavní soutěž filmového festivalu ve Varech domácí snímek. Křišťálový glóbus 52. ročníku za nejlepší film si odnáší Křižáček. Meditativní drama o otcovství je inspirováno neznámou básní Jaroslava Vrchlického. Do hlavní role obsadil režisér a spoluscenárista Václav Kadrnka Karla Rodena. „Jsem rád, že náš film vytváří emoce,“ přijal ocenění filmař.
8. 7. 2017Aktualizováno8. 7. 2017

První ceny z Varů: za debuty o válce, rodině a lásce

Křišťálové glóby v hlavních kategoriích zůstávají ještě ve vitrínách, své ceny ale už udělily nestatutární poroty. Ve všech případech ocenily hrané debuty. Slavnostní ceremoniál s vyhlašováním a předáváním všech ocenění odvysílá ČT1 dnes ve 20:00. Od 21:05 se pak mohou diváci na ČT24 ohlédnout za letošním ročníkem.
8. 7. 2017

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Promítači sotva stačí

Více práce než loni mají letos na karlovarském festivalu promítači. Kvůli velkému diváckému zájmu přibylo projekcí - ale příliš nepřibylo promítačů. Sehnat jich dostatek začíná být rok od roku těžší.
8. 7. 2017
Načítání...