Téma Kanál Dunaj–Odra–Labe

Kanál Dunaj–Odra–Labe

Vláda ukončila projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe, potvrdil ministr Kupka

Vláda zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj–Odra–Labe. Informovali o tom Piráti a rozhodnutí potvrdil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se k tomuto kroku zavázala v programovém prohlášení. Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) a ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) rozhodnutí vítají.

Vedení Ostravy vítá plán na zastavení projektu kanálu Dunaj–Odra–Labe. Dlouhodobě jej kritizuje

Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) vítá záměr ukončení příprav vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe, který je součástí koaličního programu SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se STAN. Město proti budování kanálu dlouhodobě vystupuje a už v minulosti žádalo zastavení příprav výstavby tohoto vodního díla. Primátor v úterý řekl, že zrušení celého projektu by mělo především pozitivní ekologické dopady.

Projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe pokračuje i přes nesouhlas samospráv

Budovatelská myšlenka prezidenta Miloše Zemana na stavbu velkolepého kanálu Dunaj–Odra–Labe se dostala do další fáze. Koncem března se ministerstvo dopravy dohodlo s polskou stranou, že začne stavět kanál na řece Odře. Úředníci už pro něj hledají přístav v Ostravě a okolí, přestože představitelé města to odmítají. Odborníci upozorňují, že se neobejde bez fatálních zásahů do přírody a jeho ekonomický přínos není zřejmý. Pro pořad Reportéři ČT natáčeli Silva Kleková a Michael Fiala.
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Vodní koridor by se měl vyhnout meandrům Odry, shodlo se české a polské ministerstvo

Zástupci českého ministerstva dopravy a polského ministerstva infrastruktury se shodli na tom, že optimální trasa vodního koridoru, který umožní splavnění řeky Odry z Polska do Česka, by měla vést na Karvinsku západně od Bohumína a vyhnout se říčním meandrům.

Moravskoslezský kraj připouští splavnění části Odry. Olomoucký nechce kanál tří moří vůbec

Zástupci Moravskoslezského kraje jednali s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím vodních cest o splavnění Odry od Svinova do polského města Koźle. Vedení kraje připouští, že by souhlasilo se splavněním řeky v tomto úseku, ale jen za určitých podmínek. Přístav například nemá být v zastavěné části Mariánských Hor a Svinova a stavba nesmí narušit vzácné oderské meandry. Rada Olomouckého kraje v pondělí vyslovila celkový nesouhlas se stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by měl vést i přes jeho území.

Ochránci mokřadů nesouhlasí s přípravou stavby kanálu na Odře

Český ramsarský výbor (ČRV), který je poradním orgánem ministerstva životního prostředí ve věci ochrany mokřadů, nesouhlasí s usnesením vlády, která schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe. Záměr splavnění řeky Odry od Ostravy po státní hranici s Polskem považuje ve všech možných variantách za škodlivý životnímu prostředí.
Reportéři ČT

„Zastaralý a zbytečný projekt.“ Vedení Ostravy i kraje nepodporuje přípravy vodního kanálu na Odře

Představitelé hnutí ANO v Moravskoslezském kraji nepodporují vládní rozhodnutí o přípravě vodního kanálu na řece Odře, který má být součástí prezidentova snu o propojení tří moří. Vláda schválila první fázi, která by měla vést z Ostravy do polského přístavu Kožle. Ostravský primátor Tomáš Macura a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák proti záměru vystupují. Vláda je svým krokem překvapila. Projekt je podle nich zastaralý, zbytečný a ohrožuje přírodní bohatství. Tématem se v pořadu Reportéři ČT zabývali Silvie Kleková a Michal Fiala.

Zásadně a nenávratně se poškodí životní prostředí, píší čeští vědci kvůli kanálu Dunaj–Odra–Labe

Desítky českých vědců, včetně děkanů všech přírodovědeckých fakult v Česku, kritizují pondělní rozhodnutí vlády o zahájení příprav první části kanálu Dunaj–Odra–Labe (DOL) mezi Ostravou a polskými hranicemi. Megalomanský projekt podle nich nenávratně poškodí krajinu. Podle jejich prohlášení je nepřijatelné, aby vláda dělala takové kroky bez náležité společenské a odborné diskuse. Plánování takových projektů je dle vědecké obce hazard. Ministerstvo dopravy namítá, že dopad projektu na životní prostředí se teprve bude vyhodnocovat.

Zadrží vodu v krajině, nebo zdevastuje přírodu? Usnesení vlády o kanálu na Odře opět rozvířilo diskuse

Ostravská univerzita vyzvala vládu, aby znovu zvážila své usnesení, kterým v pondělí schválila přípravy stavby první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi. Stejného názoru je i senátor a ekolog Petr Orel (SZ), podle kterého má studie proveditelnosti nedostatky a měly by vzniknout oponentní posudky. Podle předsedy Asociace Dunaj-Odra-Labe Jana Skalického je naopak projekt připraven dobře. Oba byli hosty úterních Událostí, komentářů.

Vláda uvolnila 150 milionů na vakcíny a schválila přípravu kanálu Dunaj–⁠Odra–⁠Labe

Vláda uvolnila 150 milionů korun na nákup tří milionů vakcín proti koronaviru nasmlouvaných Evropskou unií. První dodávka by měla přijít před koncem roku. Ministři projednali materiál, podle kterého začnou přípravy první části vodního koridoru Dunaj–⁠Odra–⁠Labe. Ministerstvo dopravy navrhlo zahájit přípravu úseku na Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi zhruba za 15 miliard korun. Opozice i ekologické organizace záměr ostře kritizují. Původně se měla vláda věnovat i rozpočtu, na program se ale tento bod dostal omylem.

Plány na spojení Labe s Dunajem napříč dějinami

O spojení Dunaje a Vltavy uvažoval už v 70. letech 14. století Karel IV., a to kvůli dopravě zboží z Benátek přes Čechy do Brugg. V polovině 17. století pak existovaly plány na využití řeky Moravy a její propojení s Odrou, záměr dokonce schválil Moravský zemský sněm.

O vybudování vodní cesty, která by usnadnila dopravu výrobků severomoravského průmyslu, se začalo vážněji uvažovat na konci 19. století. Myšlenkou se zabýval i slavný budovatel vodních staveb Vojtěch Lanna mladší. S propojením Dunaje a Odry počítal i rakouský vodocestný zákon přijatý na přelomu 19. a 20. století.

Příznivcem byl zakladatel zlínského obuvnického impéria Tomáš Baťa, usiloval zejména o splavnění Moravy. Dva roky po jeho předčasné smrti při letecké nehodě se pak začal budovat Baťův kanál, 52 kilometrů dlouhé spojení Otrokovic a Rohatce bylo dokončeno v roce 1938. Zhruba polovinu nákladů platil koncern Baťa. Kanál zpočátku sloužil hlavně nákladní dopravě, po roce 1989 byl obnoven pro turisty.

O vybudování kanálu se uvažovalo i za komunistického režimu, ovšem pouze v dlouhodobém horizontu. V roce 1971 například vláda vydala nařízení o územní ochraně „říční varianty“ průplavního spojení Dunaj–Odra–Labe.

Na návrzích a studiích se pracovalo i v 90. letech. Plány začali intenzivně kritizovat ekologičtí aktivisté, o ekonomickém smyslu pochybovala také část dopravních expertů.

Zastáncem budování kanálu je prezident Miloš Zeman, jehož vláda v roce 2001 rozhodla o zachování trasy kanálu v územních plánech, aby to neznemožnilo případnou realizaci. Později sice Zeman patřil podle vlastních slov mezi jeho odpůrce, jak řekl na debatě se studenty v listopadu 2009, po vypuknutí hospodářské krize ale změnil názor. Viděl v něm mimo jiné příležitost k vytvoření desítek tisíc pracovních míst. A stavbu propaguje Zeman také jako prezident.

Propojení Dunaje, Odry a Labe pomůže šíření invazních druhů, tvrdí hydrobiolog Helešic

Vybudováním průplavu Dunaj–Odra–Labe spojíme Baltské, Černé a Severní moře. Nepůvodní organismy se tak budou jednodušeji šířit Evropou, míní v rozhovoru s redaktorkou ČT Barborou Měchurovou hydrobiolog z Masarykovy univerzity Jan Helešic. Kanál podle něj ohrožuje rozmanitost přírody a ohrožuje zásobník podzemních vod.

SERIÁL: Rozhovory o kanálu Dunaj–Odra–Labe

Historie, ekonomické aspekty, ekologie. Seriál nabízí rozhovory o kanálu Dunaj–Odra–Labe. S odborníky hovořila redaktorka ČT Barbora Měchurová.
Dunaj-Odra-Labe

Dostane do krajiny potřebnou vodu, nebo negativně změní její ráz? Experti se liší v názoru na kanál Dunaj–Odra–Labe

Někteří odborníci se bojí, že tak velká stavba, jako je koridor Dunaj–Odra–Labe, změní ráz krajiny, například chráněné krajinné oblasti Poodří či Litovelské Pomoraví. Jiní projekt brání s tím, že se díky němu dostane voda tam, kde je jí málo. Záměr postavit kanál podporuje i Agrární komora, která si slibuje víc vody pro místní pole ve formě závlah.
Události komentáře

Továrny odcházejí ze Slezska do Číny, protože nemají vodní kanál, tvrdí šéf asociace k propojení Dunaje a Odry

Kanál Dunaj–Odra–Labe pomůže českým firmám i české krajině, je o tom přesvědčený šéf Asociace D–O–L Jan Skalický. Vodní dílo podle něj připraví Českou republiku na sucho a zajistí obyvatelům vodní komfort. „Musíme něco takového začít stavět hned a nenajdeme lepší projekt,“ prohlásil Skalický v pořadu Události, komentáře.

„Nemá ani cenu papíru.“ Kritici zavrhli ministerskou studii k propojení Dunaje s Odrou

Vodní koridor Dunaj–Odra–Labe se podle jeho kritiků nevyplatí a je megalomanský. Uvedli to při veřejném slyšení v Senátu. Zatímco předseda Asociace D-O-L Jan Skalický potřebnost koridoru hájil, podle odpůrců ministerská studie proveditelnosti přehání jeho přínosy, podhodnocuje náklady a „nemá ani cenu papíru“, na který ji vytiskli.

Kraj chce prodloužit Baťův kanál z Kroměříže do Olomouce. Slibuje si více turistů

Olomoucký kraj připravil memorandum o prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže až do Olomouce. Dohodu na společné přípravě projektu by kromě Povodí Moravy měli letos podepsat zástupci Přerova, Olomouce, Kroměříže a obcí v okolí vodní cesty. Investice za několik stovek milionů korun by podle hejtmanství výrazně posílila cestovní ruch v regionu.
Dunaj-Odra-Labe

Na průplavu Rýn–Mohan–Dunaj klesá přeprava zboží. Počet výletních lodí s turisty naopak roste

Za dvacet sedm let od otevření průplavu Rýn–Mohan–Dunaj, který často bývá dáván jako příklad v souvislosti s plánovaným kanálem Dunaj–Odra–Labe, klesá množství přepraveného zboží. Výletních a turistických lodí naopak přibývá. Kontejnery se v poslední době téměř nevozí. Navíc se vodní cesta potýká se suchem. Německá vláda rejdaře podpořila zrušením poplatku a provoz tak dotuje. To by mohlo být motivací pro firmy a počet lodí se tak do budoucna může zase zvýšit.

Videoseriál: Fakta a zajímavosti o kanálu Dunaj–Odra–Labe

Zajímavosti a fakta o vodním koridoru Dunaj–Odra–Labe přehledně zpracováváme do seriálu na sociálních sítích. Každý týden vznikne jeden díl.
Dunaj-Odra-Labe

Po řece Odře až do Ostravy? Vodní koridor by mohl být hotový už v roce 2030

Řeka Odra by mohla být splavná až do Ostravy možná už v roce 2030. Prohlásili to zástupci České i Polské republiky na konferenci v Bohumíně a Ratiboři. Projekt vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe podle nich opět získává reálnou podobu, za necelé tři týdny by se měl projednávat v Senátu. Poté ještě proběhne posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
Dunaj-Odra-Labe

Kanál Dunaj–Odra–Labe by mohl zkrátit cestu zboží z Číny. Ve hře je i rychlejší železnice

Dovoz zboží z Číny do států střední Evropy by uvažovaný průplav Dunaj–Odra–Labe mohl zkrátit až o několik dní. Ve hře je ale také železnice, na kterou některé firmy své zboží převádějí. Ta je rychlejší, ale dražší. Ze států Evropské unie Česká republika obchoduje nejčastěji s Německem. Po Evropě firmy preferují nejrychlejší kamionovou dopravu.
Dunaj-Odra-Labe

Firmy by kanál Dunaj–Odra–Labe využily jen pro přepravu nadměrných nákladů. Uvítaly by spíš investice do železnic

Zdaleka ne všechny firmy oslovené Českou televizí by v plné míře využily možnost lodní dopravy, kterou by nabídl kanál Dunaj–Odra–Labe. Po vodě je podle nich vhodné vozit především nadměrné náklady, které se špatně přepravují po silnicích a po železnici, a zboží, které není potřeba doručit rychle. Podle studie proveditelnosti zveřejněné ministerstvem dopravy by po zprovoznění celého kanálu v roce 2079 zmizelo ze středoevropských silnic pět tisíc nákladních aut denně. Pokud by byla v provozu jen větev Dunaj–Odra, ubyly by jen tři tisíce kamionů.

Plány na splavnění řek a propojení tří moří plní archivy už léta. Realizace je stále na vodě

Plánů a představ o splavnění řek a propojení moří je přes pět set kartonů. Víc než šedesát metrů regálů v Moravském zemském archivu plní vize minulých vládců a stavitelů. Projekt průplavu Dunaj–Odra–Labe měla do konce dubna projednat vláda, termín se ale posunul. Ministerstvo dopravy chce průplav za téměř šest set miliard korun začít stavět po roce 2030.

Rakouský ministr dopravy Hofer slíbil Zemanovi, že se bude zabývat projektem Dunaj-Odra-Labe

Český prezident Miloš Zeman se sešel s rakouským ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Hlavním tématem „přátelského jednání“ byl projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe, sdělil po schůzce hradní mluvčí Jiří Ovčáček. Hofer Zemanovi slíbil, že přezkoumá rakouský postoj k projektu. Ten byl dosud spíše zdrženlivý. Na závěrečném brífinku Zeman zhodnotil svou třídenní návštěvu Rakouska jako velmi uspokojivou.

Zemana přijal rakouský prezident, o kanálu Dunaj-Odra-Labe ale Van der Bellena nepřesvědčil

Českého prezidenta Miloše Zemana ve středu ve svém vídeňském sídle Hofburgu uvítal s vojenskými poctami prezident Rakouska Alexander Van der Bellen. Česká hlava státu přijela k jižním sousedům poprvé od loňského znovuzvolení. V Rakousku se snaží najít i podporu pro výstavbu vodní cesty mezi Dunajem a Odrou.