Poslední trabant vyrobili před čtvrtstoletím, udržel si ale kultovní status

Trabant 601 se vyráběl dlouhých 27 let a je jedinou opravdovou automobilovou legendou z východu Evropy. Ostatní auta, dodnes považovaná za kultovní, se zrodila hlavně v západní Evropě nebo Americe. Poslední exemplář trabantu sjel z výrobních pásů v saském městě Zwickau 30. dubna 1991.

Trabant si vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch, což dokládají i přezdívky „splašené trsátko“ nebo „bakeliťák“. Narážely na to, že karoserie nebyla z plechu, ale z duroplastu, směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel.

Nevoli řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku. Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor.

Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v Československu na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 tisíc korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 tisíc korun.

V samotném východním Německu byl přitom trabant i další automobily nedostatkové zboží. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující až deset let, což na druhou stranu továrně umožňovalo plánovat výrobu na dlouhou dobu dopředu. Vynalézaví lidé nicméně přišli na způsoby, jak systém obejít, jako zájemci o auto se často přihlašovali i prarodiče. 

Na konci 80. let zájem o trabanty opadl

Koncem 80. let ale spolu s rozpadem sovětského bloku skončil i propracovaný systém na prodej automobilů, a to nejen v NDR. Z kdysi netrpělivě očekávaného trabantu byl rázem nepotřebný zastaralý výrobek, o který nestáli ani v Turecku.

Trabantu přitom nepomohla ani velká změna, ke které výrobce přistoupil na samém konci 80. let, když pod kapotu zabudoval čtyřtaktní motor. Nepocházel ovšem z vlastního vývoje, byla to pohonná jednotka z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru. Čtyřtaktů, vyráběných od roku 1988, tak vzniklo jen 38.865 kusů. Běžných Trabantů 601 přitom opustilo brány továrny ve Zwickau mnohem víc, oficiální údaje hovoří o více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131 tisíc vozů předchozích verzí. Do současných dnů přežil jen zlomek automobilů vyrobených pod značkou Trabant.