Za dovolenou zaplaťte kartou, neriskujete ztrátu

Praha – Krach cestovní kanceláře nebo letecké společnosti, od které jste si koupili zájezd či letenky na dovolenou, je noční můrou nejednoho turisty. Záběry naštvaných lidí, kteří na vytouženou dovolenou neodletěli, přináší televizní stanice každoročně. Užitečným pomocníkem v této situaci může být tzv. chargeback neboli zpětná platba. Pokud jste za dovolenou zaplatili platební kartou, můžete díky tomu požádat svou banku, aby peníze za neuskutečněnou dovolenou stáhla od pořadatele zpět.

Chargeback není žádný nový bankovní produkt. Jde o dodatečnou službu k platebním kartám nabízenou asociací Visa Europe a společností MasterCard Europe. Úspěšně posloužila před dvěma lety například klientům zkrachovalé maďarské letecké společnosti Malév. Cestující, kteří zaplatili u tohoto dopravce za letenky platební kartou, dostali v naprosté většině své peníze zpět. Ti, kteří platili hotově nebo bankovním převodem, takové štěstí neměli.

Hlavní výhodou chargebacku je to, že lidé nemusí čekat, až o proplacení pohledávek rozhodne soudu. Stačí jen požádat o pomoc svou banku. „Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem či potvrzením faktu, že se firma ocitla v úpadku,“ radí vedoucí právního oddělení společnosti dTest Lukáš Zelený. S podáním reklamace by lidé neměli otálet, i když, jak ukazují zkušenosti dTestu, banky dokáží vrátit peníze i měsíce po uskutečnění transakce.

Zpracování a vyřízení reklamace prostřednictvím chargebacku nabízejí tuzemské banky obvykle zdarma. „Reklamaci podává klient ve kterékoliv naší pobočce nebo telefonicky na klientské lince a následně vyplní reklamační formulář,“ popsala mluvčí České spořitelny Klára Pačesová. Banka reklamaci posoudí a obrátí se na obchodníka prostřednictvím jeho banky s žádostí o to, aby prokázal, zda doručil objednané zboží nebo poskytl dohodnutou službu. „Pokud to firma neprokáže, je reklamace uznaná a peníze jsou klientovi připsány na jeho účet. Reklamace je vyřešena nejpozději do 40 dnů,“ dodala mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Dvakrát zaplacený nákup

Měsíčně takto české banky vyřídí stovky reklamací. Nejedná se přitom jen o případy, kdy firma zkrachuje. Vrátit tak banky dokáží třeba peníze za letenky při zrušení letu a stejným způsobem připisují zpět na účet klienta i duplicitní platby kartou u obchodníků nebo nevyplacenou hotovost při výběru z bankomatu. Nemusí přitom zdaleka jít jen o transakce uskutečněné na území Česka. Banky se dokáží domluvit i s firmami ze zahraničí.

„Strhly se mi dvakrát peníze za nákup ve Španělsku. Po návratu jsem na to upozornila svou banku a oni mi asi do týdne vrátili peníze na účet. Bylo to rychlé a šlo to automaticky,“ popsala portálu ČT24 své zkušenosti paní Pavla.

Jak ukázal průzkum sítě Evropských spotřebitelských center, zpětné platby bez problémů provádí banky v drtivé většině zemí Evropské unie. Neuspějete jen v Belgii, Dánsku, Finsku, Rakousku a Německu. Pokud by tedy paní Pavle omylem strhl platbu dvakrát německý obchodník, bylo by zpětné vymáhání peněz zřejmě složitější.

Pokladna
Zdroj: ČT24/ČTK/WAVEBREAK

Neznalost nepřítelem chargebacku

Podle dTestu se může stát překážkou zpětné platby také neznalost zaměstnanců bank. „Evidujeme případ, kdy se paní snažila uplatnit chargeback a dostala na pobočce banky reakci, že když už to zaplatila, tak se stejně nedá nic dělat,“ upozornil Zelený. V takových případech nezbývá zákazníkům nic jiného než se obrnit trpělivostí a zkusit štěstí na jiné pobočce. Případně mohou požádat o pomoc také některé ze sdružení na obranu spotřebitelů.

Nezapomeňte ale, že zpětnou platbu lze využít pouze v případě, že jste platili platební kartou – ať již online, nebo přímo v prodejně. Pokud platíte převodem z účtu na účet, banka vám tímto způsobem peníze vrátit nedokáže. A ostrouhají také koumáci, kteří by chtěli chargeback zneužít. Banky totiž pečlivě prověřují i to, zda klient dodržel smluvní podmínky. Tak například pokud odlet na dovolenou zrušíte z vlastní vůle a aerolinky si za to naúčtují penále, banka vám peníze nevrátí.