Do provozu zamíří auto plné senzorů a kamer. Brněnští vědci sledují, jak se chová řidič

Řidič má při ovládání auta speciální brýle s kamerami (zdroj: ČT24)

Speciální měřicí auto si pořídili vědci z brněnského Vysokého učení technického. Pomáhat má s výukou i s výzkumem chování řidičů. Zaměří se přitom na lidský faktor při dopravních nehodách, který je pro vědce stále velkou neznámou. Auto je proto vybavené hned několika snímacími zařízeními v hodnotě tří milionů korun.

Poslední srpnový víkend havarovala na silnici kousek od Sokolnic tři osobní auta. Do dvou z nich narazil mladý řidič, který nezvládl rychlost a skončil v protisměru. Právě vlivem lidského faktoru při dopravních nehodách se teď začali zabývat odborníci z Vysokého učení technického v Brně (VUT).

Používat k tomu budou speciální auto vybavené sedmi různými snímači. „Něco je vevnitř, něco je venku, je to taková směs. Jsou tam signály z GPS, z kamer, potom fyziologické záznamy a záznamy pohledu očí,“ přiblížil asistent Ústavu soudního inženýrství VUT Michal Belák.

Senzory zjistí, kdy je řidič nepozorný

Každý řidič měřícího auta si před jízdou musí nasadit speciální brýle s kamerami. Ke svým běžným hodinkám pak přidá i hodinky chytré, které měří kromě tepu i teplotu a vodivost kůže. „Dále má na sobě řidič senzor dechu a EKG senzory. Tím pádem máme vše pokryto a můžeme zjistit, jak moc je řidič nervózní nebo vystresovaný,“ uvedl asistent Ústavu soudního inženýrství VUT Martin Bilík.

Potom už stačí jen nastartovat a auto může vyrazit. Zatímco pohled řidiče monitorují kamery v brýlích, jeho jízdu zaměřuje šest dalších kamer. Čtyři jsou umístěné uvnitř, dvě venku. Jedna je vybavená i termo viděním, díky kterému auto hlavně v noci samo rozpozná blížícího se chodce.

„Bude třeba krásné porovnání toho, kdy chodce najde auto a kdy chodce najde řidič,“ vysvětlil Bilík. Právě reakční doba řidiče bývá při dopravních nehodách zásadní. A odvíjí se často od toho, co v daném momentě člověk zrovna dělá a jak moc se soustředí. To všechno chtějí vědci zjistit.

Nepozornost je příčinou necelé poloviny dopravních nehod
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

„Samozřejmě budeme vědět čas, co jak dlouho trvalo a kdy co řidič udělal. Na základě toho budeme hledat souvislosti, proč se zrovna tak zachoval,“ řekl Belák. V autě se v následujících měsících vystřídá několik desítek figurantů. Sesbíraná data pak budou odborníci teprve vyhodnocovat. Výsledky by měly pomoct hlavně při analýze dopravních nehod.

Ze stejného důvodu pak odborníci dělají i takzvané crash testy, tedy testovací nehody aut. Zjištěné znalosti můžou soudní znalci využít ve svých posudcích. Jako tomu bylo třeba v případě lobbisty Romana Janouška, který svým autem srazil ženu.