Lišovský obchvat začne vznikat v únoru, z města odvede většinu aut

Může začít stavba obchvatu Lišova. Ředitelství silnic a dálnic má smlouvu se zhotovitelem, práce by měly začít počátkem příštího měsíce. Téměř desetikilometrová přeložka frekventované silnice I/34, která spojuje České Budějovice s Třeboní, odvede auta ze samotného Lišova a také sousedních Štěpánovic.

Začátek silnice I/34 u Českých Budějovic připomíná dálnici, částečně ostatně slouží jako přivaděč k dálnici D3, ale ve čtyřproudovém uspořádání pokračuje ještě čtyři kilometry za dálniční křižovatkou. Pak ale na řidiče čeká prudká serpentina a vzápětí projíždějí městem Lišov a obcí Štěpánovice.

Nepříjemné to je pro řidiče i pro lišovské a štěpánovické obyvatele, protože budějovicko-třeboňská silnice je velmi vytížená. Podle výsledků posledního dopravního sčítání po ní Lišovem projíždí denně asi dvanáct tisíc vozidel po trase České Budějovice – Třeboň a ještě asi tři tisíce přijíždějí z krajského města a v Lišově odbočují na některou ze tří silnic II. a III. třídy, které ve městě začínají. 

To vše by mělo odpadnout. Zasychají podpisy pod smlouvou, která byla tím posledním, co ještě chybělo, aby se mohl začít stavět lišovský obchvat. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že práce začnou 1. února.

Silnice I/34 sice dál zůstane dvoupruhová, ale na rozdíl od nynějška zmizí nepříjemná serpentina na konci čtyřpruhového úseku i další prudké zatáčky, trasa se vyhne obydleným oblastem a křižovatky před Lišovem i za Lišovem budou mimoúrovňové. Do Lišova budou kromě místních nadále zajíždět auta, která zde odbočují například směrem na Lomnici nad Lužnicí.

Smlouvu na stavbu dlouhou 9,5 kilometru uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic se společnosti M-Silnice, zaplatí za ni 963,9 milionu korun bez DPH. Silničáři vybrali zhotovitele již loni, podpis se ale zdržel poté, co firmu s ohledem na nynější inflaci požádali, aby doložila doklady, že cenu dodrží. Oproti předpokládané ceně je totiž ta nabídnutá o čtvrtinu nižší.