Frýdek-Místek má další část obchvatu, město chce oživit centrum

Na zprovozněnou část obchvatu Frýdku-Místku se dostanou i řidiči jedoucí ve směru od Olomouce nebo Brna. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo napojení dálnice D48, jehož stavba se protáhla kvůli zrušenému stavebnímu povolení. Dosud byla v provozu jen část obchvatu, která navazuje na dálnici D56 od Ostravy a vede směrem na Beskydy po kruhový objezd ve Frýdlantské ulici na okraji Místku.

„Jednoznačně přínosem je odvedení tranzitní dopravy, v tuto chvíli zejména v severojižním směru, ve směru od západu, od Olomouce, na jih do Beskyd. Je to první část komunikace, která odvede tranzitní dopravu z města Frýdek-Místek,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Frýdek-Místek na obchvat, který z města odvede tranzitní dopravu, čeká desítky let. Obchvat se už staví čtyři roky a má dvě etapy. Celý bude mít 8,5 kilometru a přijde na zhruba čtyři miliardy korun. Na jedné straně se napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Olomouce.

Další část získala povolení později

Letos Nejvyšší správní soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země a vydal rozhodnutí, podle kterého stavební povolení pro části obchvatu nebyla pravomocná. ŘSD tak na konci června zprovoznilo jen první část první etapy obchvatu. Další část povolení znovu získala později.

I druhou etapu obchvatu, tedy úsek od kruhového objezdu ve Frýdlantské po napojení na dálnici D48 ve směru na Český Těšín, chce ŘSD alespoň v omezeném provozu otevřít ještě letos. Stavbu tam zkomplikoval i sesuv půdy.

„Věřím, že do konce roku to bude otevřené opravdu celé. Už nyní cítíme ve městě po otevření té první etapy, sice jenom ve dvou pruzích, určité vydechnutí. To, na co čekáme opravdu všichni, je spuštění celého obchvatu jako celku, protože až pojede obchvat komplet, tak si vydechne centrum,“ poznamenal frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M).

Mátl řekl, že se stavbaři snaží urychlit práce tak, aby se druhá etapa obchvatu skutečně otevřela ještě letos. „Sice to nebude v plném profilu, ale i ten poloviční profil části úseku už odvede dopravu z Frýdku-Místku definitivně,“ konstatoval ředitel.

Připustil, že v místě sesuvu se stavbaři potýkají s poměrně zásadními problémy. „Ale podařilo se je vyřešit, podařilo se vyřešit zrušené stavební povolení, v tuto chvíli stavba má veškerá stavební povolení v právní moci, takže se může realizovat. Jsou technická opatření, která eliminují zpoždění natolik, abychom opravdu byli schopni ještě do konce letošního roku stavbu zprovoznit,“ slíbil Mátl.

V plném profilu by se podle něj mělo po celém obchvatu jezdit zřejmě příští rok v červnu.

Otevřenou část čekají opravy

Ředitel uvedl, že už otevřenou první část obchvatu ale zřejmě čekají opravy. „Co se týče druhé etapy, tak už se to stíhá v potřebné kvalitě, zde na první etapě musím připustit, že nejsme úplně spokojení s částí vozovky,“ přiznal Mátl. ŘSD podle něj na komunikaci zjistilo určité vady a bude se zhotovitelem řešit opravy některých míst. „Určitě bude nějaké řešení v rámci přebírek tak, abychom dokázali do budoucna zabezpečit životnost, která byla plánována,“ řekl.

Primátor dodal, že až z města zmizí tranzitní doprava, otevře se možnost začít pracovat s hlavní třídou a postupně ji vrátit městu. „Připravujeme se na to, že musíme všemi možnými způsoby zabránit tomu, aby tranzit, který může jet po obchvatu, vjížděl do města. Čili budou obnoveny semafory, bude obnoveno odbočení z některých slepých ulic,“ avizoval Korč.

Až spolu s kamiony zmizí z města fyzické bariéry, zmizí podle něj i bariéry mentální a město si vydechne. „Je to obrovská příležitost pro město, kterou nesmíme promarnit. Nesmíme promarnit šanci, kterou nám zhatily předešlé generace, které zbouraly dvě historická centra a přivedly v podstatě dálnici doprostřed, sto metrů od náměstí. My máme teď obrovskou šanci napravit chyby,“ zdůraznil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 17 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...