Lobbista Martin Dědic má jít do vězení na osm let

Lobbista Martin Dědic má za manipulaci s veřejnými zakázkami ostravského magistrátu strávit ve vězení osm let, rozhodl Krajský soud v Ostravě. Dědic má také podle úterního nepravomocného rozsudku přijít o majetek. Ten má podle soudce propadnout také Dědicem ovládané firmě Business Advisor. Soudce Igor Krajdl odsoudil i dalších pět lidí, kterým uložil jeden nepodmíněný a čtyři podmíněné tresty. Další dva lidi obžaloby zprostil.

Podle soudu Dědic využíval kontakty s vysoce postavenými politiky moravskoslezské ČSSD, například s náměstkyní ostravského primátora Simonou Piperkovou či hejtmanem Miroslavem Novákem. „Získal vliv na chod Městské nemocnice Ostrava a Dopravního podniku Ostrava. Prostřednictvím těchto vztahů získával informace o chodu společností a připravovaných veřejných zakázkách,“ uvedl soudce.

Čtyři roky má ve vězení strávit Břetislav Pavelek, který se podle soudu nejvíce podílel na krytí nezákonných transakcí. Jaroslav Křemen z vedení společnosti Pragoimex, která dodávala do Ostravy tramvaje, dostal podmíněný trest vězení třiceti měsíců s odkladem na pět let. Navíc má zaplatit tři miliony korun a deset let nesmí působit ve statutárních orgánech obchodních společností.

Další tři obžalovaní dostali tříleté tresty s pětiletým podmíněným odkladem a peněžité tresty ve výši od jednoho do dvou milionů korun.

Pokutu zaplatí i dodavatelé tramvají a zdravotnického materiálu

Soud kromě zrušení Dědicovy společnosti potrestal dvě firmy, které podle soudu zmanipulované zakázky vyhrávaly. Dodavatel tramvají Pragoimex má zaplatit 30 milionů korun a Perfect Distribution, dodavatel spotřebního zdravotnického materiálu, má platit deset milionů korun.

Policie a později i soud se Dědicovou činností zabývají od roku 2014, kdy jej kriminalisté obvinili. V roce 2016 se k soudu dostala první kauza. Podle hlavní obžaloby manipuloval ostravský lobbista s některými ostravskými veřejnými zakázkami a za úplatky pomáhal firmám je získat. Podle státního zástupce získala Dědicova firma na úplatcích okolo 30 milionů korun.

Odsouzení podle předsedy senátu fungovali jako organizovaná zločinecká skupina. Dědicova společnost Business Advisor byla pouze skořápkou. „Jedná se o klasický příklad společnosti založené pouze za účelem praní špinavých peněz. Její činnost sloužila k zastírání výběru podílu z veřejných zakázek. Vše se týkalo nezákonné činnosti,“ uvedl Krajdl.

Rozsudek není pravomocný. Státní zástupce si ponechal pro případné odvolání lhůtu na rozmyšlenou. Stejně se rozhodli i všichni obžalovaní. K soudu ale většina z nich, včetně Dědice, nedorazila. Státní zástupce Koupil rozhodnutí soudu uvítal, nesouhlasí ale s částečným zproštěním.

„V této souvislosti si státní zastupitelství asi podá odvolání,“ řekl Koupil. Odvolávat se s největší pravděpodobností bude i Dědic. Jeho obhájce po vyhlášení rozsudku trest nechtěl komentovat. „Vyjádřím se až po poradě s klientem,“ uvedl právník Miloslav Kijas. Dodal, že ve svém závěrečném návrhu pro Dědice požadoval zproštění viny.

Žalobce chtěl pro Dědice až 11 let

Naopak žalobce při svém závěrečném návrhu požadoval přísnější tresty, v případě Dědice až jedenáctiletý pobyt ve vězení. Soudce uložení mírnějšího postihu vysvětlil u Dědice částečným zproštěním některých skutků, dobou uplynulou od spáchání zločinu či přístupem k soudnímu řízení. Obžalovaný se ho účastnil a nezpůsoboval průtahy.

 „U ostatních jsme mírnější tresty uložili i s ohledem na jejich bezúhonnou minulost. Navíc se trestné činnosti dopustili proto, že jim byla nabídnuta. Bez Dědice by svůj korupční potenciál neuplatnili,“ řekl soudce.

Podle žalobce Koupila bylo vyšetřování případu korupce u ostravských veřejných zakázek velmi složité. Potvrzuje to i rozsah samotného rozsudku, který bude mít i se zdůvodněním až pět set stran. Soudce si na jeho vyhotovení vyhradil až půl roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 38 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 48 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 17 hhodinami
Načítání...