Vznikne projekt tramvajové tratě do pražských Bohnic, povede jen na okraj sídliště

Pražský dopravní podnik začne připravovat projekt tramvajové trati na bohnické sídliště. Jeho zadání schválila městská rada. Trať bude začínat u stanice metra Kobylisy a končit v jihozápadní části sídliště. V současnosti je třicetitisícové sídliště odkázáno pouze na autobusovou dopravu, v budoucnu by měla do Bohnic jezdit také lanovka z levého břehu Vltavy. Tramvaje by po nové trati měly začít jezdit v roce 2030.

Stanici metra Kobylisy a bohnické sídliště v současnosti spojuje pět autobusových linek, čtyři z nich v Bohnicích končí. V minulosti dopravní podnik zvažoval o obsluze sídliště metrem, které ale nakonec Bohnice minulo, nakonec je napojí na tramvajovou síť.

Trať, jejíž projekt nyní začne vznikat, bude dlouhá 3,3 kilometru a téměř beze zbytku nahradí autobusovou linku 144. Od stávajících kolejí se odpojí u stanice metra Kobylisy a povede ulicemi Pod Sídlištěm, Čimická a K Pazderkám, končit bude u křižovatky s Lodžskou, kde má zároveň končit lanovka z Podbaby.

„Konkrétní podoba a poloha obratiště bude upřesněna v rámci zpracování a koordinace projektů tramvajové trati a lanové dráhy,“ stojí v dokumentu, který schválili pražští radní. Zadání dopravnímu podniku umožní i úpravy vestibulu stanice metra, kdyby se ukázalo, že je to nutné k napojení nové trati z ulice Pod Sídliště do jižní části Klapkovy. Obě ulice svírají sotva třicetistupňový úhel.

Tramvaje budou jezdit pouze do jižní části Bohnic. Magistrát je původně chtěl pustit i do nitra sídliště, proti tomu však protestovali místní obyvatelé a radnice Prahy 8 se postavila proti záměru.

Není zatím jasné, kolik by měla bohnická tramvajová trať stát, město ale počítá s tím, že na ni dopravní podnik bude moci využít evropské peníze. Podle schváleného dokumentu má být hotová do roku 2030.

Lanovka, u jejíž horní stanice by měly tramvaje končit, bude stát již dříve, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) již dříve řekl, že se začne stavět do roku 2024. Lanovku ale považuje Praha za dočasné řešení napojení Bohnic na levý vltavský břeh. Ve vzdálenější budoucnosti by měly i z Podbaby jezdit do Bohnic tramvaje. Vize, kterou připravil Institut plánování a rozvoje, počítá se stavbou nového mostu přes Vltavu a tunelu dlouhého téměř kilometr, kterým budou tramvaje stoupat z Troje do Bohnic. S jeho stavbou se počítá až po roce 2030.

V Praze se připravují i další tratě. Dopravní podnik letos dokončil první část obnovy kolejí na Pankráci, kterou chce v budoucnu ještě prodloužit k budově pošty. Po prvním úseku k ulici Hvězdova ale tramvaje nejezdí, na zavedení nové linky se dopravní podnik neshodl s Prahou 4. V příštích letech by měla vzniknout také nová trať z Barrandova do Holyně a výhledově i do Slivence.