Hřib doufá ve Smetanovo nábřeží bez aut, Svoboda mluví o anarchistickém činu

Události, komentáře: Spor o omezení dopravy na Smetanově nábřeží v Praze (zdroj: ČT24)

Omezení provozu na frekventovaném Smetanově nábřeží vyvolalo spor mezi pražskými politiky. Primátor hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti) diskusi vítá a věří, že břeh Vltavy zůstane v budoucnu až na výjimky autům uzavřen. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda z ODS ale zdůrazňuje, že nynější šéf magistrátu nekomunikuje s městskou částí a riskuje. Oba politici byli hosty Událostí, komentářů.

Svoboda připomíná vlastní výrok z doby, kdy stál v čele hlavního města. Tehdy podle svých slov tvrdil, že Smetanovo nábřeží se může řidičům uzavřít ve chvíli, kdy bude dokončený tunel Blanka a také pražský okruh. Zdůrazňuje také nutnost komunikovat s městskou částí: „Takovouto věc musíte řešit s místní správou, s Prahou 1.“

Hřib podotýká, že je důležité debatu otevřít, a namítá, že se starostou Prahy 1 Petrem Hejmou (STAN) se sešel. Tvrdí také, že se proti názoru městské části vedení Prahy nepostavilo. Hejma nicméně v květnu řekl, že s uzavřením Smetanova nábřeží nesouhlasí.

Svoboda pak podle současného primátora sám před lety připustil uzavření nábřeží pro osobní automobily i bez podmínky dokončení okruhu.

Podle exprimátora ale Hřib jedná s dalšími stranami až poté, co přikročil k omezení provozu podél Vltavy. „První prohlášení bylo, že je potřeba to udělat, abychom pomohli kavárníkům v době pocovidové,“ připomíná Svoboda.

Omezení na Smetanově nábřeží
Zdroj: ČT24

Pirátský primátor odmítá, že by důvodem omezení na Smetanově nábřeží byla pomoc konkrétním podnikům. „Cílem je zklidnění dopravy v jedné z nejkrásnějších ulic, kterou v Praze máme,“ tvrdí. Magistrát podle něj vychází vstříc velkému množství chodců, kteří nábřeží využívají. Doplňuje také, že díky současné úpravě se už nezasekávají tramvaje na mostě Legií a zlepšila se tudíž průjezdnost v místě.

Anarchistický čin, hodnotí Svoboda

S tím Svoboda nesouhlasí, dopravní situace se podle něj nezměnila a lépe se teď na vltavském břehu nevede ani pěším. „Prakticky zmizel prostor od nástupového můstku na tramvaj, to není průchozí,“ konstatuje bývalý primátor. Hřib dle jeho slov nerozumí tomu, jak funguje Praha či jiná velká města.

„Chcete-li ve velkém městě dělat změnu stávající dopravy, musíte vytvořit teoretický model, co se stane. A musíte to, co se stane, řešit. Když auta vytlačíte, budou jezdit jinudy, lidé si najdou jakoukoliv možnost,“ je přesvědčen Svoboda.

Hřib ale připomíná, že centrum Prahy už s omezením dopravy na Smetanově nábřeží a také na Malé Straně zkušenosti má. „Vyhodnocení je takové, že ke kolapsu nedošlo,“ zdůrazňuje. Názor, že řidiči potřebují úsek průjezdný, jinak ucpou jinou část Prahy, je podle primátora mylný.

Události: Část Smetanova nábřeží se uzavřela pro auta a otevřela pro lidi (zdroj: ČT24)

Šéf magistrátu doplňuje, že pokračuje v jednáních s Prahou 1. „Věřím, že během měsíce se dohodneme, jak ten režim bude vypadat,“ podotýká s tím, že by chtěl automobily z nábřeží zcela vykázat a umožnit vjezd pouze obyvatelům.

Svoboda ale odmítá, že by Hřib diskutoval. Diskuse podle něj neznamená, že jedna strana udělá věc, kterou druhá strana nechce. „To není diskuse, to je anarchistický čin. Praha si takovéto věci nezaslouží, je to velmi riskantní. Tento pokus je nesprávný,“ je přesvědčen exprimátor.