Neví se, proč most spadl. Po 11 letech od tragédie ve Studénce soud osvobodil všechny obžalované

17 minut
Tragédie ve Studénce ani po 11 letech nemá jasného viníka
Zdroj: ČT24

Okresní soud v Novém Jičíně opět osvobodil všech deset obžalovaných ze zavinění železniční tragédie ve Studénce v roce 2008. Mezinárodní rychlík tehdy narazil do mostu, který se krátce předtím zřítil na železniční trať. Nehodu nepřežilo osm lidí. Okresní soud se neštěstím zabýval podruhé, původní osvobozující verdikt zrušil krajský soud.

Podle soudce Jaromíra Pšenici se ani tentokrát nepodařilo prokázat, že skutek spáchali obžalovaní. Stále se přesně neví, proč most před jedenácti lety spadl. Hodinu a půl četl skutkovou větu obžaloby, tedy vylíčení činu. Rozhodnutí pak zdůvodnil během pár minut.

Stále se točíme kolem toho samého. Nevíme proč ten most spadl. Když toto nevíme, nemůžeme pak odvíjet odpovědnost obžalovaných.
Jaromír Pšenica
předseda senátu Okresního soudu Nový Jičín

Státní zástupce se však na místě odvolal. Případ se tak opět přesouvá do Ostravy ke krajskému soudu, který se neštěstím zabýval už loni. Zprošťující verdikt novojičínského soudu z roku 2017 tehdy zrušil a případ mu vrátil. Podle něj se neprokázalo, že za havárii mohla právě desítka obžalovaných.

6 minut
Ani 11 let po neštěstí ve Studénce není jasné, proč most spadl
Zdroj: ČT24

Obžaloba navrhovala nepodmíněné tresty, stejně jako před dvěma lety

Státní zástupce Aleš Kopal opět požadoval pro obžalované nepodmíněné tresty od tří do šesti let. Odkázal na svůj závěrečný návrh ze září 2017. Tehdy navrhoval všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a udělit jim i tresty zákazu činnosti.

„Co se týče výše trestu, je v návrhu obžaloby zohledněna i délka trvání hlavního líčení,“ uvedl v závěrečné řeči Kopal. Podle něj vinu obžalovaných potvrzují znalecké posudky.

Obžalovaní Oldřich Magnusek (vlevo) a Zdeněk Malý na jednání Okresního soudu v Novém Jičíně (6. 11. 2019)
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Obhájci obžalovaných naopak tvrdili ve svém závěrečném návrhu, že se pochybení jejich klientů nepotvrdila a chtěli zproštění obžaloby. Na středeční jednání přišlo jenom pět obžalovaných. Všichni při svém závěrečném slovu vinu odmítli, někteří však nad tragédií vyjádřili lítost. 

Kdo je skutečným viníkem nehody?

Podle zástupce stavební společnosti Bögl a Krýsl Radka Ondruše se nepodařilo zjistit, proč most spadl. Zároveň řekl, že před soudem stojí pouze okrajoví a bezvýznamní pachatelé „Skuteční hlavní viníci celé nehody se vyhnou potrestání,“ doplnil. Podle něj má jít o pracovníky, kteří na stavbě měli na starost bezpečnost a ochranu, projektanty a odpovědné úředníky Moravskoslezského kraje. 

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Dalších 95 lidí se zranilo a někteří mají vážné následky.

Vedení společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Šest milionů korun poškozeným vyplatily i České dráhy. Rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl.

29 minut
Speciální vysílání ČT24 k 10 letům od tragédie ve Studénce
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...