Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem bude odolnější. Silničáři ji opravují s využitím nanotechnologie

Sedmisetmetrový úsek silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem na Bruntálsku silničáři opravují pomocí moderní nanotechnologie. V kraji bude sloužit jako testovací úsek pro aplikaci nových technologií. Přidáním takzvaných nanosilik do asfaltu se má zvýšit její odolnost. Oprava silnice vyjde na patnáct milionů korun.

Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem je extrémně namáhaná horským počasím, ale i tím, že po ní kvůli kůrovcové těžbě jezdí množství těžkých kamionů. „Vylepšená asfaltová směs by měla zaručit, že bude cesta odolnější vůči vodě, chemickým posypům i zátěži nákladní dopravou,“ přiblížil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS). Silnice by tak v budoucnu neměla vyžadovat tolik oprav.

Velkou část peněz na opravu silnice, třináct milionů korun, poskytne Státní fond dopravní infrastruktury, zbytek zaplatí kraj. „Je to poprvé, co v kraji tyto technologie používáme. Jednou až dvakrát ročně bude vlastnosti nového asfaltu kontrolovat Vysoká škola báňská ve spolupráci s odbornou diagnostickou firmou. Pokud se ukáže, že jsou nanotechnologie opravdu tak užitečné, budeme se snažit je v regionu využívat intenzivněji,“ řekl technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Oprava bude dražší, ale silnice má déle vydržet

Nanotechnologie jsou podle náměstka hejtmana sice o něco dražší než běžné opravy, ale životnost silnice výrazně zvýší. Úsek s nanotechnologií navazuje na silnici, která byla letos opravena běžným způsobem. Bude tak možné porovnat rozdíly mezi oběma úseky.

Dalších sedm set metrů silnice až ke kruhovému objezdu v centru Vrbna pod Pradědem se bude opět s využitím nanotechnologií opravovat příští rok. Bude to stát dalších třináct milionů korun, které zaplatí kraj.

„Využívání nanotechnologií má mnoho výhod. Díky méně častým opravám bude i méně dopravních omezení a silnice tak budou bezpečnější. Kromě zvýšení životnosti silnic má využívání těchto metod i přínos pro životní prostředí. Nanosilika jsou totiž získávána jako druhotná surovina v průmyslové výrobě,“ dodal Unucka.