V nejhlubší zatopené jeskyni světa cvičili záchranáři. Pátrali po ztracených potápěčích

3 minuty
Cvičení v Hranické propasti
Zdroj: ČT24

V Hranické propasti společně trénovali hasiči, speleo-potápěči i policisté. V nejhlubší zatopené jeskyni na světě se učili zachránit ztracené potápěče i člověka, který spadl ze srázu. Na náročné cvičení se záchranáři spolu se speleology připravovali na místě už od středy. Podobných tréninků přibývá, speleologové totiž evidují stále více případů, kdy do zatopených oblastí míří rekreační potápěči.

Nejprve bylo v rámci cvičení potřeba zjistit, kde se pohřešovaní nacházejí. „Nemáme vůbec informace, kde jsou a co dělají, ale máme informaci o tom, kdy šli do vody a kdy se mají vynořit. Byl předem daný plán, kde se budou pohybovat. Takže my je budeme hledat v místech, kde by měli být. Jsme v podstatě jenom pátrači,“ popsal záchranu potápěčů speleolog z Hranického krasu Jan Musil. 

Poté co ztracené osoby speleologové v zatopené jeskyni našli, nastoupila záchranná skupina, která muže uvězněné pod vodní hladinou vyprostila. Z propasti poté zraněné potápěče vytáhli lezci. 

K podobným případům v Hranické propasti nedochází, jelikož tato lokalita je rekreačním potápěčům nepřístupná. Podle speleologů je však nutné takový zásah natrénovat. „Hranická propast je excelentní v tom, že je tady hloubka 440 metrů a speciální složení vody, tak se nám speleo-potápěčům stává, že občas potřebujeme takovou záchranu,“ řekl předseda České speleologické společnosti Hranického krasu Michal Guba. 

75 potápěčů mezi hasiči

Do cvičení se zapojili také hasiči, konkrétně osm potápěčů z hasičského záchranného sboru v Praze a devět hasičů-lezců z Přerova. „Jedním z výstupů tohoto cvičení bude rovněž aktualizace a vytvoření postupů, které povedou ke zdokonalení záchrany osob v uzavřených jeskynních prostorách,“ řekl koordinátor potápěčských skupin hasičů Jiří Matějka.  

Hasiči mají celkem šest potápěčských skupin – v Praze, jižních Čechách, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové a Hlučíně. Zahrnují 75 lidí, kteří nejčastěji zasahují například na přehradách. V polovině případů jde o záchranu osob.

Trénink v absolutní tmě

Cvičení v takových podmínkách je pro všechny velmi náročné. Potápěči si například neustále musí hlídat množství kyslíku a velký problém je i nedostatek světla, respektive žádné světlo. Bez kvalitních svítilen se v zatopené jeskyni prakticky nedokáží pohybovat, kvůli tomu používají zdvojené svítilny. 

Školení potápěčů je podle speleologů velmi důležité, správný postup totiž může zachránit lidský život. Například v srpnu uvázl Čech v podvodní jeskyni v Řecku. „Neměl jeskynní kurz, byl to rekreační potápěč, který měl kurz na volnou vodu. Ta jeskyňka je vlastně jako kaverna, která se nachází kousek od mořského dna, on do toho zajel a to se mu stalo osudným,“ přiblížil Guba.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...