Oprava Libeňského mostu začne až příští jaro, dopravu zatím neomezí

Oprava Libeňského mostu nakonec začne až příští rok na jaře. Původně chtěl přitom magistrát zahájit práce již letos. Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra je důvodem změna při vypisování tendrů. Až do roku 2022 podle něj nebudou na mostě žádná větší dopravní omezení. Celkem potrvá oprava Libeňského mostu pět let.

Libeňský most v Praze
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

Původně magistrát chtěl začít s opravou Libeňského mostu v letošním roce. Radní Scheinherr zdržení vysvětlil změnou při vypisování veřejných zakázek.

„S mírným zpožděním počítáme na základě komplexního přístupu k celé opravě. Nebudeme zvlášť připravovat projekt opravy a zesílení pilířů a pak zbytku mostu. Rovnou uděláme velký projekt rekonstrukce celého Libeňského mostu,“ uvedl Scheinherr, podle kterého by rekonstrukce měla skončit v roce 2025. Nyní podle něj probíhá veřejná zakázka na projektanta rekonstrukce.

Řidiči po Libeňském mostě projedou bez větších dopravních omezení první dva roky oprav. První uzavírku pražský magistrát plánuje v roce 2022, kdy se rekonstrukce přesune i na klenby a horní část mostu.

Do té doby budou na spojnici Holešovic a Libně jen krátkodobé uzavírky spojené s běžnou údržbou. Ty probíhají již nyní – například letos na podzim dopravní omezení potrvá zhruba jeden den. Během něj dělníci opraví izolaci, vyčistí povrch mostu, provedou údržbu na provizorním podepření a vymění osvětlení.

„Sundáme ocelové držáky lamp z 80. let a na původní betonové kandelábry umístíme nová svítidla,“ vysvětluje Scheinherr. Podle něj se výměna svítidel před tím, než most projde celkovou rekonstrukcí, vyplatí. „Lampy, které jsou na mostě teď, mají vysokou energetickou spotřebu,“ dodal.

Část pražských politiků má ale k opravě výhrady. Myslí si, že rychlejší a levnější by bylo Libeňský most zbourat a nahradit novým. Upozorňují, že platné stavební povolení má Praha pouze na původně plánovanou demolici mostu, a nikoliv na jeho rekonstrukci. ODS požádala Komoru autorizovaných inženýrů, aby plán na opravu posoudila.

„Tvrzení o tom, že rekonstruovaný most bude stát méně na údržbě a že bude na srovnatelnou dobu jako most nový, se nám prostě nezdají pravděpodobná,“ tvrdí zastupitel Ondřej Martan (ODS). 

Libeňský most je v havarijním stavu. Loni v zimě ho magistrát na několik týdnů uzavřel. Město provoz na mostě obnovilo až poté, co jej stavbaři provizorně podepřeli. Stále tam však platí omezení rychlosti, zákaz potkávání tramvají a zákaz vjezdu vozidel nad šest tun.