Vládní čtvrť by přinesla pracovní místa, říká 1. místostarosta Letňan. Nemáme 100 miliard, oponuje radní

13 minut
Události, komentáře: spor o vládní čtvrť v Letňanech
Zdroj: ČT24

Výstavba vládní čtvrti v Letňanech by do oblasti přinesla potřebné pracovní příležitosti. Vládního plánu se v pořadu Události, komentáře zastával 1. místostarosta Letňan Pavel Sehnal (ODA). Naopak radní Jan Chabr (TOP 09) tvrdí, že Praha nemá 100 miliard, aby v takovém případě investovala do potřebného vnitřního okruhu i do plánovaného metra D.

Ve hře jsou parcely kolem metra Letňany – odhadem za 350 milionů korun. Premiér Andrej Babiš (ANO) původně jako protihodnotu nabízel zámek na Veleslavíně – zhruba za 380 milionů. Pražská radnice ale chce do Letňan přestěhovat Nemocnici Na Bulovce a získat její budovy. Kromě toho chce do svého majetku i kasárny v Karlíně – a hlavně dostavbu Pražského okruhu. Celkem jde o investice asi za 60 miliard.

Vedení Prahy žádá funkční čtvrť

„My jsme s návrhem vládní čtvrti nepřišli, na vládu jsme přišli jednat o komplexních vztazích – mezi hlavním městem Prahou a vládou, státem. A jedním z požadavků státu byl právě požadavek na možné umístění vládní čtvrti v Praze,“ konstatoval radní Jan Chabr s tím, že institut plánování nevyhodnotil tuto lokalitu jako nejvhodnější.

„Následně jsme říkali, že na pozemcích v Letňanech není vhodné stavět monotónní vládní úřednickou čtvrť. Pakliže se máme bavit, že se tam něco bude stavět, tak komplexní čtvrť, kde vzniknou byty, nová nemocnice a jakási administrativní kapacita pro možné úřednické užití,“ dodává.

Chabr zdůraznil, že Praha tvoří 25 procent českého HDP a nemá podporu od státu. „V současné době si nemůže dovolit financovat dostavbu vnitřního okruhu a zároveň dostavbu metra D. To jsou investice řádově za 100 miliard. Zároveň stát přislíbil dostavbu vnitřního okruhu v Brně, proto zde vzešel náš požadavek na to, aby se stát choval nadstandardně vůči Praze,“ uvedl Chabr.

Vnitřní a vnější okruh Prahy
Zdroj: ČT24

Práce v místě bydliště

1. místostarosta Letňan Pavel Sehnal naopak ve vládním plánu vidí šanci pro Letňany. „Iniciativu vítám, dnes žije v Letňanech asi 18 tisíc obyvatel a více než polovina musí jezdit za prací někam do centra, do jiných městských částí. Je to důsledek toho, že velké firmy, které tam byly, omezily výrobu. Není tam dostatek pracovních příležitostí,“ konstatoval.

„Na první pohled to sice vypadá, že se přestěhuje deset tisíc úředníků z jedné části Prahy do jiné, ale ta praxe je taková, že většinou se třetina lidí nepřestěhuje, takže tam vznikne tato příležitost. Kromě toho doba trvání pracovního poměru je v Česku třeba deset let, každý rok se obnoví třeba tisíc pracovních příležitostí. Těch deset tisíc úředníků se také musí někde stravovat, chodit k holiči atd.,“ poznamenal Sehnal s tím, že vznikne třeba 1500 doprovodných pracovních příležitostí.

Podle Sehnala stát má kapacitu protáhnout metro a dostavět severní část okruhu. „Má-li tam vyrůst 15 tisíc nových bytů, tak to je 40 tisíc občanů, k tomu budeme potřebovat tři tisíce míst ve školách a školkách, to jsou asi tři miliardy na výstavbu. Stát by to měl řešit a možná je vládní čtvrť možnost, jak ty obyvatele zaměstnat,“ uvedl Sehnal.

Jak Sehnal, tak Chabr prosazují, aby se na rozhodnutí nějakým způsobem podíleli samotní občané. „Budeme se ptát obyvatel Prahy a obyvatel dotčených městských částí. Jejich názor bude zohledněn,“ míní Chabr.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 23 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 31 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...