Ostravská nemocnice otevřela nový Pavilon péče o matku a dítě

3 minuty
Pavilon péče o matku a dítě
Zdroj: ČT24

Ve Fakultní nemocnici Ostrava se ve čtvrtek otevřel nový Pavilon péče o matku a dítě za zhruba 330 milionů korun. Je propojený s Gynekologicko-porodnickou klinikou a díky jeho dostavbě bude možné zvýšit roční kapacitu porodů na 2700 až 3000. Zároveň tak získala Ostrava jedno z nejmodernějších perinatologických center v zemi, řekl přednosta kliniky Ondřej Šimetka, podle kterého se péče výrazně promění.

„Jsme komplexní perinatologické centrum a zároveň onko-gynekologické centrum a centrum prenatální diagnostiky. Nová budova poskytne hlavně sjednocení všech našich provozů. Před tím jsme byli ve třech různých provozech, což bylo složité jak pro pacientky, tak pro nás,“ uvedl Šimetka. Podle něj skutečnost, že vše bude umístěno pod jednu střechu, zajistí i lepší návaznost péče.

Díky dostavbě pavilonu Péče o matku a dítě se zvýší kapacita tamní stanice intermediární péče ze současných 26 na 37 míst pro rizikové novorozence. „Souběžně s investicí do přístrojového vybavení, která v případě neonatologického oddělení představovala přibližně 50 milionů korun, jsme vybudovali pracoviště, jež zcela odpovídá současným trendům moderní léčebné péče nejen o nezralé novorozence,“ řekla primářka neonatologického centra Hana Wiedermannová.

Nově máme k dispozici 17 lůžek pro maminky. Pokoje jsou dvoulůžkové, jeden nadstandardní, kde je umožněn i pobyt tatínka.
Hana Wiedermannová
primářka neonatologického centra

Na stanicích oddělení neonatologie je například 27 nových inkubátorů, monitorovací technika, ventilátory a další přístroje.

Stavba pavilonu se protáhla

Pavilon ale nevznikal jednoduše, protáhla se jeho výstavba, které začala v létě roku 2016, a otevření zdrželo i vybavování pavilonu. „Ukázalo se, že to technické řešení je složitější, než jsme si mysleli, musela se podkopat celá současná budova, protáhnout pod tím tunel a napojit novou budovu,“ uvedl Šimetka.

Nejkritičtější bylo období, kdy stavební práce natolik narušovaly chod v původní budově, že bylo nutné vše dočasně přestěhovat do provizorních prostor. „Museli jsme omezit péči a to je v porodnictví vždy velmi složité,“ doplnil Šimetka.

Pavilon péče o matku a dítě
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Oproti roku 2017, kdy musel být provoz na Gynekologicko-porodnické klinice kvůli přestavbě omezený, počet porodů neustále vzrůstal. Za uplynulý rok v nemocnici přišlo na svět 2443 dětí. To je nejvíce za posledních 20 let. V 98 případech se tam narodila dvojčata, v jednom případě pak trojčata.

„Počet porodů se zvedl skoro o 20 procent a my ten zájem cítíme asi pořád. Myslím, že to je dáno nejen tou novou budovou a že ženy očekávají nějaké nové podmínky, ale i tím naším celkovým přístupem. Jsme pracoviště, které má malý počet porodnických intervencí, velký respekt k přirozenému porodu,“ uzavřel přednosta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...