Firma likvidující ostravské kaly požádala o více času. Kaly by mohly v Ostravě zůstat až do roku 2020

Společnost AVE CZ, která odtěžuje kaly z ostravských lagun a požádala již o prodloužení termínu pro jejich odvoz z Ostravy, čeká na vyjádření všech dotčených orgánů. Důvodem časového odkladu je podle společnosti mimo jiné i to, že laguny obsahovaly velké množství hlinek. Zástupci města Ostravy ale s prodlením v odvozu kalů nesouhlasí, požadují dodržení původního termínu – letošního prosince.

Zakázku jako takovou platí ministerstvo financí, dohlíží na ni ministerstvo průmyslu a obchodu. A protože jde o největší ekologickou zátěž ve městě, stanovisko musí dát i ministerstvo životního prostředí a Česká inspekce životního prostředí.

Podle mluvčí společnosti Ave Pavly Iváckové by v letošním roce měla skončit těžba a zavápňování kalů v lokalitě, čímž by se město mělo zbavit nepříjemného zápachu. Na místě by ale v případě podepsání dodatku měl zůstat vytěžený materiál.

Rada města Ostravy však požaduje dodržení původního termínu likvidace kalů, kterým je 20. prosinec letošního roku. „Společnost AVE CZ odpadové hospodářství požaduje dodatek ke smlouvě ohledně likvidace kalů s tím, že upravené a zavápněné kaly chce u lagun deponovat až do prosince roku 2020. Nesouhlasíme s neopodstatněným prodlužováním termínu sanace a požadujeme, aby práce v této lokalitě byly ukončeny v co nejkratším termínu, a to s ohledem na co nejmenší dopady na obtěžování okolí zápachem a zhoršením imisní situace v této lokalitě,“ sdělila náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová (ANO).

„Obrátili jsme se s naším stanoviskem na ministerstvo financí, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo životního prostředí, státní podnik Diamo, Českou inspekci životního prostředí a oblastní inspektorát Ostrava,“ uvedla Kateřina Šebestová.

Zpracované kaly měla společnost původně převézt na meziskládku do Čáslavi. Tam je ale podle České inspekce životního prostředí nedostatečná kapacita a v časovém skluzu je i pálení na samotné koncovce v tlakové plynárně ve Vřesové.

Firma Ave má aktuálně smlouvu se státním podnikem Diamo, právě s tím chce podepsat dodatek ke smlouvě, podle kterého by měly kaly z Ostravy zmizet možná až na konci roku 2020.

Dvě desetiletí, miliardy korun, konec v nedohlednu

Vzhledem k náročnosti likvidace lagun převzal po ukončení činnosti chemičky Ostramo v roce 1996 odpovědnost za tuto ekologickou zátěž stát prostřednictvím státního podniku Diamo. Veřejnou zakázku na sanaci lagun získalo Sdružení Čistá Ostrava vedené firmou Geosan, které za to od státu dostalo zhruba 2,6 miliardy korun. V letech 2008 až 2012 vytěžilo asi 200 tisíc tun odpadů.

Projekt Čisté Ostravy, za který stát zaplatil téměř tři miliardy, ale provázela celá řada dalších problémů. Poté, co firma roku 2012 oznámila, že oproti průzkumu je v nádržích dalších 90 tisíc tun kalů a bude potřebovat další finance, s těžbou skončila. Stát tehdy ztratil nad kaly kontrolu.

Sto tisíc tun kalů například odvezla před šesti lety firma do severních Čech na litvínovskou skládku Celio, odkud se vozily ke spalování do cementárny v Čížkovicích. Akce vyvolala velké protesty místních obyvatel. Ti státním institucím vyčítali, že je o záměrech skladovat a pálit kaly nikdo neinformoval a obávali se o své zdraví.

Na likvidaci lagun se zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad, který loni v listopadu konstatoval, že postup při odstraňování této ekologické zátěže je neúčinný a nehospodárný.

Odstranění zbylých 90 tisíc tun takzvaných nadbilančních kalů nakonec dostala na starost právě pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která byla vybrána ve dvoukolovém výběrovém řízení na konci roku 2015. Kaly se likvidují v tlakové plynárně Sokolovské uhelné ve Vřesové na Sokolovsku.

15 minut
Reportéři ČT: Problémy s ostravskými kaly
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 8 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 12 hhodinami

Jan Birke opouští SOCDEM

Dlouholetý starosta Náchoda a bývalý poslanec Jan Birke ukončil téměř po třiceti letech své členství v SOCDEM. Přiměly ho k tomu výsledky sobotního sjezdu strany i složení nového vedení sociální demokracie. Kritizoval rovněž návrh na prodej Kulturního domu Střelnice v Hradci Králové, který straně patří. Vyplynulo to z jeho nedělního prohlášení.
před 13 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 18 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 21 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 22 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 22 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
13. 12. 2025
Načítání...