Rezidentní parkování v Brně v ostrém provozu. Řidiče kontroluje auto osazené kamerami

Brnem začalo v pondělí projíždět auto osazené kamerami, které snímá registrační značky aut v historickém centru ohraničeném malým městským okruhem a kontroluje, jestli auta v lokalitě parkují oprávněně. Od soboty 1. září totiž v této části města funguje systém rezidentního parkování. Teprve od pondělka je parkování regulované, o víkendu je volné.

S tablety v ruce nahrazují strážníci rozsáhlý kamerový systém, který magistrát nestihl vysoutěžit. Co naopak nekontrolují, je oprávnění stát za modrými čarami. To má na starosti speciální auto s kamerami.

„Trasu speciálního auta určuje počítač, je předem daná a řidič ji nemá možnost ovlivnit. Kamery s přísvitem snímají značky vozidel. Ty, které jsou přehledové, snímají dopravní značení svislé,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

Pražská výpůjčka

Informace auto posílá do databáze, do které mají přístup strážníci. Ti rozhodují, jestli v konkrétním případě došlo k přestupku. Pokud ano, odešlou ho na brněnský magistrát, který následně zašle pokutu majiteli vozidla.

Ulicemi s modrými čarami bude zatím jezdit jen jedno auto, půjčené z Prahy, dvě určená pro Brno firma zatím ještě nedodala. K dispozici by je Brněnské komunikace měly mít v listopadu, kdy se do systému rezidentního parkování zapojí další ulice.

Veronika Váchová popisuje kontroly rezidentního parkování v centru Brna (zdroj: ČT24)

Město se chystá také znovu vypsat zakázku na dodávku kamerového systému. Podle náměstka primátora Richarda Mrázka by mohl být ideálně v provozu od 1. ledna. Do té doby budou na vjezdu do historického centra hlídkovat strážníci.

„Kontrolujeme šest vjezdů, ve všední den na to máme vyhrazené čtyři hlídky a na ta stanoviště chodí namátkově, takže se nedá říct dopředu, kde zrovna budou,“ vysvětlila mluvčí městských strážníků Tereza Kadrnožková.

Rozjezd doprovázely výpadky softwaru

Do městské památkové rezervace teď nesmí vjet nikdo, kdo není rezident, abonent či návštěvník. Do historického centra tedy s autem mohou ti, kteří zde mají trvalé bydliště, provozovnu nebo ten, kdo má od někoho z prvních dvou skupin vyřízené povolení k vjezdu jako návštěva.

Všichni ostatní mohou svá auta umístit například v Rooseveltově a dalších místech na okraji a buď zaplatit parkovné, nebo mít vyřízené povolení od rezidenta. Ten má k dispozici nejvýše sto padesát hodin za rok.

Kdo potřebuje do městské památkové rezervace vjet jednorázově, ať už jde o řemeslníka či člověka, který si musí vyzvednout rozměrnější předmět a nemůže zaparkovat na kraji centra, musí si zavolat na kontaktní pracoviště na Zvonařce a tam si vyřídit jednorázové povolení k vjezdu.

„Jsme rádi, že nám nyní všechno funguje, hlavně technika. Při rozjezdu jsme měli v sobotu trochu problém se softwarem,“ řekl náměstek primátora Richard Mrázek.

První den rezidentního parkování v Brně. Strážníci zatím řeší problém napomenutím (zdroj: ČT24)

V modrých zónách je ve městě vyznačeno téměř dvanáct set míst, oprávnění je zatím vydáno téměř tisícovce. „Očekáváme, že si je ještě nevyřídili všichni a že relevantní data budeme mít za dva týdny, nejpozději měsíc,“ vysvětlil náměstek primátora.

Prázdná parkovací místa i židle v kavárně

První hodiny provozu rezidentního parkování vyplnily ambici magistrátu uvolnit místa pro obyvatele a podnikatele. Druhé zmíněné skupině ale opatření zároveň přidělalo vrásky, potože méně parkujících lidí v centru znamenalo méně zákazníků.

Například do kavárny Ivety Svíženské první hodinu po otevření nepřišel ani jeden host. „V Mozartově ulici byl automat, takže lidé sem mohli přijet, zaplatili parkovné a přišli. Jestli budou chodit dál, nevím, protože spousta lidí si zvykla jezdit autem,“ postěžovala si majitelka kavárny.

Výrazně méně lidí navštívilo v pondělí dopoledne například i cukrárnu s květinářstvím v nedaleké Jezuitské ulici. „Obvykle každý den když otvíráme na tu devátou hodinu, tak je plno. Teď – prázdné parkoviště venku,“ řekl majitel květinářství a cukrárny Michal Hrušecký.

Od 1. listopadu se zóny rozšíří do dalších ulic severně od centra Brna, kde už bude povolený vjezd všem, stejně tak parkování bude ve stanovených režimech umožněno všem. Tam, kde zóny jsou a budou, musí lidé za auto zaplatit. V historickém centru je to pro rezidenty šest set korun za první auto, za druhé patnáct tisíc a za každé další třicet tisíc korun.

Abonenti, tedy podnikatelé, za první auto platí šest tisíc korun, za každé další dvacet. „Vedení města stanovilo rozmezí pro poplatky a konkrétní poplatek stanovuje městská část,“ vysvětlil Richard Mrázek.