Začne likvidace 7000 tun toxických kalů. Odstranění ekologické katastrofy zaplatí i stát

2 minuty
Skládka přestane lidem ztrpčovat život
Zdroj: ČT24

Zhruba sedm tisíc tun kalů z lagun po chemičce Ostramo, které jsou přes šest let uskladněny v areálu bývalých papíren ve Vratimově u Ostravy, začnou likvidovat najaté odborné firmy. Skládku tento týden Moravskoslezský kraj předal sdružení firem SUEZ Využití zdrojů a AVE CZ odpadové hospodářství, které vyhrálo výběrové řízení na likvidaci.

Podle Miroslavy Chlebounové z krajského úřadu by tak ekologická zátěž měla zmizet ještě letos. Lidé si na zápach v oblasti dlouhodobě stěžovali, někteří upozorňovali rovněž na zdravotní problémy, které dávali do souvislosti se skládkou.

Nemohli jsme v létě sednout na balkon, pověsit prádlo. Jsem onkologický pacient, přičítám to působení tohoto… (kalů, pozn. red.).
Věra Hurtová
obyvatelka Vratimova

„Nejpozději do konce října letošního roku by si mohli vratimovští občané oddechnout. Odtěžena a následně zlikvidována bude nejen samotná deponie materiálu, ale i přilehlý násep u železniční vlečky,“ uvedla náměstkyně hejtmana pro životní prostředí Jarmila Uvírová (ANO).

Odtěžení, odvezení a odstranění materiálu si vyžádá téměř 40 milionů korun, z nichž větší část pokryje dotace ze Státního fondu životního prostředí České republiky, kterou se kraji podařilo získat.
Miroslava Chlebounová
zástupce Moravskoslezského kraje

Veřejnou zakázku kraj vyhlásil loni v říjnu. Podle Chlebounové se chtěl na likvidaci dohodnout s městem, což se ale nepodařilo. „Kraj se proto rozhodl odstranit tuto ekologickou zátěž na vlastní náklady,“ řekla Chlebounová.

Materiál navezly do Vratimova v letech 2010 a 2011 soukromé firmy. Upravoval se tam a odvážel ke koncovému využití. Uskladněn tam je zřejmě nelegálně. Po úpadku jedné ze společností, které se na této aktivitě podílely, se k deponii několik let nikdo nehlásil. Dosud se tak nepodařilo určit, komu vlastně patří. Kraj podal trestní oznámení na neznámého pachatele, policie však věc odložila.

Materiál se rovnou spálí

Od předání lokality má zhotovitel maximálně tři měsíce na odtěžení a odvezení materiálu a deset měsíců na jeho likvidaci termickou cestou.

„V průběhu celé akce nesmí být vytvořena žádná účelová mezideponie. Naložený materiál tak bude odvážen rovnou do zařízení, kde dojde k jejich energetickému využití,“ doplnila Uvírová.

Odtěžený materiál, který se bude zpracovávat v tlakové plynárně ve Vřesové na Sokolovsku, se bude přepravovat po železnici. Materiál směřující do spalovny v Ostravě se na místo likvidace bude vozit nákladními automobily.

7 minut
Vratimovské kaly
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 14 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...